Terima Kasih Sahabat

21 August 2008

gAra-GaRa ManGGa...

gara-gara buah MANGGA, telah memberikan implikasi yang amat besar pada aku dan hubby....

depan rumah mak aku memang ada sepohon pokok mangga (dah mcm karangan budak UPSR lak)...pokok ni akan mengeluarkan hasil sepanjang masa...tak pernah ikut musim...ada je buah nye kalu nak makan...dan memang kami adik beradik dah puas gile mencicah dengan kuah rojak, garam dan buat kerabu mangga...memang dah banyak berbakti pokok mangga ni....mak aku memang pakar giler wat kerabu mangga dan akan mendapat sambutan yang 'hangat' dr orang yang hantu mangga....

nak jadikan cerita kawan-kawan opis aku ni memang hantu mangga....kalu aku bawa buah mangga ni akan mendapat sambutan yang meriah...dan yang pastinye meja aku akan menjadi tempat mencicah buah mangga....nak jadikan cerita kawan ni peknen dan mengidam nak makan buah mangga mak aku...kebetulan plak malam tadi aku gi umah mak aku untuk hantar barang....

pukul 10 malam aku 'ogah' pokok mangga ni....yang bestnye selalunya my hubby akan parking keta di tempat lain biler nak ambik buah mangga tapi disebabkan nak mengangkut barang dari kereta yang banyak letak la depan umah mak...

aku dengan penuh yakin telah mengeluarkan galah coz tak nak menghampakan permintaan kawan-kawan...apa lagi aku telah menaikkan galah dan mengambil mangga tu...masa aku amik tu buah mangga yang aku amik tu jatuh sipi je atas keta...berderau gak la....sib baik takde apa-apa...

untuk buah yang kedua aku minta my hubby tolong ambik lagi sebiji...coz buah tu tinggi sikit dan memang besar buah tu....my hubby telah mengambil dengan penuh keyakinan dan berani nye...

'
masuk tak dalam sarung galah'...coz dia tak nampak..almaklumla kan malam..gelap la...
aku jawab 'masuk'...apa lagi biler dia tarik je buah mangga tu terus buah tu dengan cantiknya jatuh di depan kanan kereta...bunyi yang dihasilkan mmg la kuat...berdengang!!!la...menjerit aku....

biler lihat kat tempat landingnya buah mangga tu memang la sedihnye hati....berlekuk dan kemek....my hubby tak boleh nak cakap apa lagi...

dia siap cakap 'rasenya dah masuk dalam sarung tapi heran kenapa leh kuar masa nak tarik tu'....

aku tahu kenapa boleh jadi macam tu....sebab kami telah menganggu 'tidurnya' pokok mangga tu malam-malam buta...tu la pasal dia melepaskan geram dengan menguarkan bunyi yang menyedapkan telinga....kali pertama warning tak nak dengar....nak gak amik buah mangga ke 2....

gara-gara buah mangga kereta kami telah jadi kemek dan berlekuk...kesian kat my hubby coz dia rase bersalah sangat....kerana dia kereta tu dah tak cantik....siap nak gi betul kan kemek keta tu hari ni....aku kata nanti-natilah coz tengah-tengah bulan gerhana ni...mana nak cekau duit...sampai kan malam tadi my hubby termimpi-mimpi pasal kereta yang kemek tu....

memang memberi implikasi yang besar....pengajarannye jangan kacau pokok mangga malam-malam buta...pokok pun tahu nak berehat dan nak tidur.....


inilah buah mangga yang aku amik semalam dan yg telah jatuh atas kereta aku....

6 comments:

sultan said...

isk3... syg betol kete tu...

org laki ni kalo psl kete mmg senang wat dia sedih... :)

KM said...

salam.,

Lain kali kalau nak bunyi lebih kuat, pa kata awk kait je buah durian. Sure impak maksima hehehe...cobala

risanur said...

sultan >> mmg betul la...lelaki mudah sedih & keciwa bile keta dijadikan mangsa...

km >> masalahnye risa takde dusun durian..kalu tak for sure dah lama kemek keta risa...

cikgu jawe said...

mujur tadek nenek rambut panjang mengurai dok atas pokok bagi warning sama korang.

woit! jgn kaco org nk tidur le..

risanur said...

CJ >> kalu ada confirm we all menjerit & larik...

Faizah_Haris said...

cedappnyer tgk mangga tuu....slurppppp!!! hahahaha