Terima Kasih Sahabat

01 August 2008

pRogram aMal meSra....



hari ahad yang lepas pada 27 Julai 2008, aku telah mengikut program yang telah dianjurkan oleh opis aku ke sungai besar, selangor untuk program amal mesra....program ini bertujuan untuk membersihkan 2 rumah OKU yang menerima bantuan daripada JKM dan memberi sumbangan kepada warga emas yang berada di sekitar DUN sungai besar dan sabak bernam oleh YB Noriah Kasnon....

pukul 6.30 pagi aku dah terpacak di depan pintu opis...ialah bersemangat kononnya bas nak bertolak kul 6.45 pagi...alih-alih bertolaknya hampir pukul 8.00 pagi....memang sah-sah la janji Melayu kan seperti kat pepatah tu...ahli rombongan dalam sekitar 18 orang termasuk 2 pemandu....masa dalam on the way kami melihat satu kemalangan ngeri antara motor LC dan Myvi...kesiannya penunggang motor tu yang sedang dalam kesakitan (perempuan cina) yang kakinya yang memang takde rupa bentuk kaki dah (memang ngeri nak membayangkannya)...kami sangka kan dah jadi meninggal tapi tiba2 kepalanye bergerak (mesti sakit tak ingat punye)..aku rasa confirm kaki dia dah kena gelek dek keta Myvi tu....motor dia dah terbelah 2....Myvi putih tu yang kemek bahagian kiri dan kanan tu dah terperosok dalam longkang....aku rase nak muntah dah melihat darah yang banyak kat pompuan cina tu (dah la baru je pas makan nasi lemak).....yang pastinya sepanjang jalan tu memang aku terbayangkan pasal kemalangan tu dan pasal pompuan cina tu....tak tahu la keadaan nya bagaimana sekarang ini...aku rasa dia akan tabah menghadapi kesakitan yg dialaminya itu...



kami sampai di sungai besar pukul 9.45 pagi dah telah pergi ke rumah pertama OKU untuk membuat pembersihan rumah....yang bestnya tu YB Noriah pun sama-sama turun padang untuk membersihkan rumah tersebut bersama kami dgn pasukan rela....aku lihat selamba je dia ambik kain dan mengelap kipas...memang respek la....

hampir 45 minit di rumah tersebut kami pergi plak ke rumah no dua untuk kerja pembersihan yang sama gak...memang sonokla coz aku tak penah membuat kerja kebajikan seperti ini....pastu kami telah pergi ke pusat jagaan harian di bandar sungai besar untuk program menanam pokok dan memberi sumbangan kepada warga emas oleh YB Noriah....

lepas dijamu makan kami telah pergi shopping di sungai besar yang penuh dengan kain2 bermacam warna dan corak...memang juling mata dan rambang untuk memilihnya...semuanya dirasakan cantik...almaklumla raya kan nak dekat (aku sambar 2 pasang dan 1 pasang untuk mak kesayangan)...mesti nak buat persiapan kan....pastu kami ke kilang buat kerepek plak....memang best la gi kilang kerepek...siap dijamu air lagi....kononnye tetamu VIP dari kl...rega yang diberikan pun special lagi siap ada diskaun...

kami sampai ke KL dalam kul 5.30 petang...kalu ikutkan badan memang la letih tapi kerja kebajikan yang kita buat amat memuaskan hati....bile lihat rumah OKU tersebut bersih rasa cam leganye...alhamdulilah misi program amal mesra ini berjaya walaupun kurang mendapat sambutan....


No comments: