Terima Kasih Sahabat

05 September 2008

rezki kurniaan Ilahi...

banyak blog yang aku jenguk semuanye memaparkan cerita makanan semasa berbuka dan bersahur...memang meleleh air liur makanan yang dipaparkan...ada yang dibeli di pasar ramadhan dan ada gak yang masak sendiri...aku juga tidak mahu ketinggalan...

aku tidak tahu la kenapa bulan pose ni memang aku rajin semacam untuk memasak...padahal kalau bulan-bulan lain aku la isteri yang memang susah nak masuk ke dapur...aku hanya masuk ke dapur biler aku 'buang tabiat' atau terlebih rajin....coz aku fikir masa tu makan untuk 2 orang aje dan makan hanya untuk sekali sahaja....tapi start pose hari tu hingga semalam aku akan berkejar balik dan masak...

bukan nak tunjuk rajin tapi aku rasa kalu masak memang jimat sikit la coz boleh makan 2 kali iaitu masa berbuka dan bersahur....lagi satu perangai aku ni memang pemalas nak gi pasar ramadhan...ada 2 sebab kenapa aku tak suka pergi pasar ramadhan iaitu sukar untuk buat pilihan lauk (mengurangkan pahala biler aku mengutuk makanan yang dibeli tak sedap) dan lagi satu sebab aku tak suka bersesak....aku cepat rimas dan lemas bile terlalu ramai orang bertumpu di sesuatu tempat...memang aku akan mengelakkan diri daripada ke tempat public yang menjadi tumpuan ramai..almaklumla aku ni kan berpenyakit....kena la beringat sebelum penyakit aku menjadi lagi teruk...sesak nafas!!!

petang semalam aku masak kicap ikan, sambal sotong dan sayur kacang panjang...kuih plak aku beli di medan mara....penah tak dengar kuih abuk-abuk...yang diperbuat daripada sagu...tapi yang kelakarnye masa tengahari semalam aku gi library dengan kawan aku....masa tu tengok la majalah saji yang memaparkan pelbagai resepi kuih muih tradisional...aku cakap gan kawan aku dah lama tak makan kuih abuk-abuk ni coz susah nak jumpa kecuali bulan pose....


memang rezeki aku agaknye....masa dalam perjalanan nak balik ke opis jalan-jalan ke medan mara ada la ekspo kat ruang legar...aku nampak kuih yang berbalut dengan daun pisang berbentuk 3 segi...aku pandang kawan aku dan dia pandang aku....aku tanya brader tu untuk kepastian kuih apa ni...brader tu jawab kuih abuk-abuk...apalagi aku sambar la RM2 untuk 5 ketul...memang rezki aku aku di bulan pose ni...alhamdulilah....

berbuka semalam aku berbuka dengan lauk yang aku masak dan kuih yang aku beli...alhamdulilah...rezki dari Ilahi...selalunye lauk berbuka samalah dengan lauk sahur coz tak kan membazir...

13 comments:

Siti Fatimah said...

wah byk nye lauk...rajin nye masak..ehehehe.....

sy smlm dh tak jimat dh kene gi param...dhtu bli lauk sikit je la konon2 jimat je kn..ahahaha..

skali sahur td tinggal kuah kicap je...pstu goreng telur je....lgpn dh malas nk bgn sahur pg td..kui kui kui...tp piki2 klau tak mkn kang lapa..bgn jgk le..hehehe

Mira said...

peliknya abuk-abuk tu? kalo kt tmpat mira lain la kak.. hhehee

cikgu jawe said...

adeh.. wrong time le buka blog awak ni risa. tghri, sejuk dn ko cerita psl kuih muih..

waaaaaaaaa!! :)

risanur said...

siti fatimah >> kita kena kuat dan tekad utk memasak..kalu ikutkan ati balik je umah mesti nak tidur sampai berbuka :)

mira >> ntahlah mira, org kl panggil cam gitu, tp ada gak kwn akak panggil nama lain..kalu kat srwk apa namenye???

cikgu jawe >> memang best kalu tengahri pastu sejuk plak tu, nengok plak kuih muih mmg meleleh air liur...jgn mare..iman kena kuat :)

AzurA said...

wowowoowowowo.... lauk masak sendiri ..bagus ler... banyak sangat aku kenal kawan2 masak kat param..ha ha ha

nanonano said...

owg xske g bazar,amai sgt owg,
ishk ishk..

risanur said...

azura >> masa bulan pose je yg rajin..kalu bulan lain confirm sukar nak jejak dapur...

nano >> sama lah kita tak suka gi pasar ramadhan...org ramai..sakit pale..

ad3ck said...

sebbaik bace blog neh lepas berbuka ehehe.

PuteriSatu said...

LAMa tak menjengok ke sini kan...rupanya dah banyak akak termis entry..apapun salam ramadan dari akak...

luna said...

kat tempat aku kuih abuk2 tu bentuknya bulat, liat mcm kuih koci, intinya pun kelapa mcm koci, cumaaaaa....di uli2 dgn serbuk kacang hijau.

mak aku pun jual kuih abuk2 gak dulu

13may said...

oh! camtu ker rupanya abuk abuk...

risanur said...

ad3ck >> tak tahan dugaan la ni..

puterisatu >> salam ramadhan kak..

luna >> risa tau tu kuih pa...kat sini dipanggil kuih tepung gomak...

13may >> a'ah macam tu la rupanye..

Mr PenyuBiru said...

kuih abuk²?? 1st time dengor nie. oo..cengitu rupanya. camne rasanya?