Terima Kasih Sahabat

28 November 2008

hasrat dan impian....

malam tadi aku kesunyian keseorangan kat umah...my hubby kerja shift malam... dah la malam tadi khamis malam jumaat malam penuh keberkatan plak tu ..nak wat camne kan dah tanggungjawab mencari rezki....

malam tadi jugak aku takde kelas....kelas ini akan diganti next week...sejak aku bergelar sorang student memang jarang aku layan menonton tv....yelah selalunye dok dalam kelas je...bila ada kat umah inilah peluang untuk aku tengok tv...kononnye nak study coz next week ada test tapi mata ni banyak menjurus ke tv dari ke buku...

aku tengok ceta cina di tv2 kul 10 malam...tajuk ceta ini 'happy go lucky'...memang layan aku tengok ceta ini...ceta 3 orang OKU yang menempuh kehidupan dengan penuh cita-cita yang besar...sorang tu pelakon namanye fei mao terencat akal lelaki gemuk yg suka goyang bahunye tu, sorang lelaki cacat fizikal kerana sakit epilepsi (namanye cheung) dan sorang wanita yang buta kerana kemalangan....

mereka bertiga ini walaupun kurang dari segi fizikal dan mental namun mereka mempunyai cita-cita dan hasrat yang begitu tinggi macam orang normal jugak...fei mao ini berimpian utk menjadi taukeh kedai makan, cheung ini plak bercita ingin membuka sebuah kedai buku dan pompuan buta ingin kembali melihat semula...

dalam ceta ini fei mao dianggap mentor/idola pada semua kekawan nye...walaupun terencat akal yang kurang fikirannya namun mampu menasihatkan orang, berkata jujur dan membuatkan orang sekelilingnya gembire sentiasa...aku yang normal ini pun rasenya tak boleh nak wat cam fei mao ni...ini kerana kekadang aku cepat berputus asa...tapi nasib baik aku mempunyai suami, keluarga dan kekawan yang sentisa di samping ku untuk meneruskan hidup...

pengakhiran ceta ini, pompuan buta tu mampu melihat kembali dengan pembedahan kornea walaupun dia putus asa krn familynye yang suka bergaduh...namun atas nasihat fei mao dan cheung barula dia kembali bersemangat utk meneruskan kehidupan...fei mao dan cheung membuka gerai makan untuk menyimpan duit untuk menunaikan hasrat/impian mereka masing-masing...buat 2 kerja untuk menyimpan duit dan menunaikan hasrat mereka.... 

memang aku tersentuh hati melihat ceta ini...orang yang kurang upaya pun masing-masing mempunyai hasrat dan impian dalam hidup...manusia normal yang tidak cacat macam kita ini sahaja yang tiada matlamat hidup...aku kesian melihat mereka (remaja especially) nye yang takde tujuan hidup...yang suka merempit, melepak dan pelbagai gejala sosial yang mereka lakukan...ntahlah itu la namanya kehidupan di dunia ini...sesapa yang ada kekurangan akan cuba untuk memperbaiki hidup mereka namun mereka yang serba ada tidak pernah nak bersyukur dengan apa yang mereka perolehi...

aku rase n3 ini macam membuat ulasan tentang drama tu plak...sorry la kalu n3 ni terpanjang dari biasa...cuma nak meluahkan apa yang aku rasa dalam hidup ini...maaf sekiranya ada yang terasa hati...

8 comments:

cikgu jawe said...

waaahhh! aku pun layan cerita tu mlm td. mmg best. :)

pelakon fei mou dh byk kali berlakon jd bdk terencat akal. dh jd biasa pula tgk dia mcm tuh.

kt sklh aku pun ada bdk2 kelas khas yg mcm tu. terhibur rasa tgk gelagat mrk. hehe

Mr PenyuBiru said...

aku rase n3 ini macam membuat ulasan tentang drama tu plak.

memang pun. hehe..

err..malam keberkatan?? nasib kita serupa.hahaha..

risanur said...

CJ >> mmg ceta yg menarik...mmg kita terhibur dgn aksi mereka ini..

penyubiru >> sekali sekala wat ulasan ttg drama..tak salahkan...
mmg nasib kita serupa la nak wat camne kan...

nasazfrog... said...

risa same lah kite hubby keje shift mlm... hehehe... tak per cari rezeki la katakan.. owhh.. kat jb neh payah nak dapat tv2,, singapore n indon dapt lah.. :)

cikgu jawe said...

kehkeh.. mlm keberkatan. hujan, sejuk dn bini aku terkandas kt rumah mak dia sbb hujan sgt lebat..

tu yg layan fei mou. kekekekeke

Ungku Nor said...

ehehehe..ingatkan awak nengok Puaka Niyang Rapik sensorang..;p

13may said...

hehhe hehhe hehhe

risanur said...

nasaz >> kita perlu berkorban utk segalanye...

CJ >> nak wat camne..sekali sekala wife takde kat umah kan...kena la layan tv..

ungku Nor >> tak berani la nak nengok ceta puaka tu..takut la..

13may >> hehehe :)...