Terima Kasih Sahabat

07 July 2009

sedap jugak :)


antara makanan kegemaran aku adalah char kue tiaw....bukan senang nak cari kedai yang sedap...kalu aku dah jumpa kedai yang sedap memang confirm la kedai tu la yg akan jadi mangsa kegemaran aku...

masa tengah makan satu malam tu aku ada cakap dengan my hubby susah sangat ke nak masak char kue tiaw ni???aku tengok kat kedai tu hanya akan masak tak sampai 3 minit...tapi yang pastinye aku tengok setiap kedai akan guna sos (kuah) yang berwarna hitam (atau warna kicap la)....my hubby cabar aku...try la buat...

apa lagi aku sahut cabaran my hubby...jumaat lepas aku telah menggunakan pakcik google untuk mencari resepi char kue tiaw....punye la banyak version punye resepi...aku ambik 2 cara nak masak kuah nye...dengan bakat yang aku ada aku telah menambah apa yang kurang dan lebih dan jadi la resepi aku sendiri...

rupanye yang penting nak masak char kuew tiaw ni yang penting ni adalah kuah nye..yang lain tu semua nya memang perkara asas nak masak...yang penting perlu ada kuew tiae, udang, taugeh, kucai dan telor...

aku telah masak char kue tiaw tu dan telah menunaikan cabaran my hubby...alhamdulilah menjadi jugak la macam yang kat kedai tu...tapi ada something kekuranganye...macam rasa kurang manis...maybe kerang yang aku pakai tu yang dah siap kopek punye...almaklumla nak cepat kan lagipun malas nak mengopeknya....next time aku akan cuba lagi dan menggunakan kerang yang segar....lagi satu aku guna kue tiaw yang kasar tu...susah nak cari kue tiaw yang halus tu...belasah je la kan asalkan kue tiaw...tapi kue tiaw kasar ni meresap air cepat sangat dan mudah kembang kalu terlebih masak...memang patutla orang kat kedai tu menggunakan kue tiaw halus tu...main suka ati aku je menukar2 resepi kan...tapi tu lah keja aku...aku akan menambah dan mengurangkan resepi yang ada mengikut citarasa aku...

aku takkan berputus asa untuk mencubanye lagi...thanks la pada resipi yang aku ambik dari internet tu..memang banyak gunanye internet ni...segala apa yang kita nak tahu just google je memang 95% tu akan kita jumpa maklumat yang kita nak tahu...

3 comments:

~aNieQa~ said...

wahh..nmpk menyelerakan la kak..pasni leh la try lagi n bg ktorg rasa plak..ssh la nak char kue tiaw kat sini...

~dARlee zURiS~ said...

char kue teow taknak taugeh satu!
;P

risanur said...

anieqa >> insya'allah..tapi tak sama cam kedai la...

darlee zuris >> siap!!! :)