Terima Kasih Sahabat

24 August 2009

kenangan itu....

alhamdulilah sudah 3 hari kita berpuasa di bulan ramadhan ini...bila difikir-fikir rasa cam lama je nak sampai 30 hari...tapi bila dah sampai hari ketiga macam rasa sekejap je....memang benarlah kata orang kalu kita fikir akan rasa lama masa berjalan namun bila kita wat tak tahu je secara automatik masa berjalan dengan lajunya...

aku juga bersyukur kerana aku dah berbuka puasa dengan mak dan mak mertua aku...yang sedihnya aku masih belum lagi berkesempatan bersahur dan berbuka dengan hubby tersayang...memang dugaan buat kami berdua untuk ramadhan ini...aku pasrah...insya'allah jika tiada aral esok insya'allah aku akan berbuka dengan my hubby...

aku juga rindu untuk berbuka dengan adik beradik aku yang lain....aku masih ingat lagi masa kecik waktu berbuka dan bersahur adalah waktu yang paling best sekali...masa tu la kita akan berbuka bersama2 dan berebut2...masa tu la kita akan minta mak untuk masak yang macam2...almaklumla tekak orang berpose...semuanye menyelerakan....tapi bila dah berbuka semuanya makan sikit je...pas berbuka gi sembahyang terawih...lepas tu akan main bunga api bersama2 dengan anak2 jiran...aku rindu dengan saat itu...

sekarang ini apabila dah berumah tangga, nak jumpa dan berkumpul dengan adik beradik pun susah...yelah bila time aku balik umah mak, tak semestinya adik beradik yang lain balik jugak...namun aku takkan lepaskan peluang jika kami dapat berkumpul bersama2....masa tu macam2 ceta yang akan keluar....masa tu juga aku lihat muka mak dan bapak tersenyum gembire melihat anak beranak dan cucunya berkumpul di rumah mereka...aku harap ramadhan ini akan dapat mengumpulkan kami bersama2 walaupun untuk sekali pun...aku akan menghargai saat-saat manis itu...

aku sedih bila dengar ceta mak aku berbuka berdua je dengan bapak aku....yelah kalu nak ikutkan keluarga aku ini kira besar juga..kami ada 6 beradik...namun bila dah berumah tangga, sambung study dan bekerja, anak beranak ramai pun kira sunyi juga bila masing2 ada tanggungjawab...nak wat camne kan mak dan bapak aku terpaksa gak menerimanya kerana masing2 anak dah besar...aku tak dapat bayangkan macamane la kehidupan aku masa aku tua nanti...dengan takde zuriat lagi pada masa ini...aku takut nak membayangkan saat itu...aku berharap Allah akan memberikan aku rezki tak lama lagi...insya'allah...

memang benarlah kata orang, kenangan yang terindah amat sukar untuk dilupakan...kenangan pahit juga amat sukar dilupakan dan ia akan menjadi pengalaman dalam kehidupan kita ini...

No comments: