Terima Kasih Sahabat

06 October 2009

buah mangga....



masa raye hari tu ntah kenapa aku buang tabiat kot tak betul pergi mengambil pokok buah mangga di hadapan rumah mak aku...

memang banyak sungguh la buah mangga...puas la kami makan anak beranak....buat kerabu mangga, mencicah, makan masak2 dan beri pada orang...sampai dah tak larat nak makan dah...
penah tahun lepas pokok mangga ni merajuk tak nak berbuah....hampir setahun jugakla kami tak berasa buah nye...tapi kali ni bila berbuah tak henggat punya banyak...berbuah lebat masa bulan pose memang susah sikit la nak makan....

masa hari raye hari tu, sedara mara yang datang umah confirm akan bawa balik berbiji-biji buah mangga....aku rase confirm akan ada yang sakit perut makan mangga masa hari raya....

pokok ni dah lama dah ditanam oleh ayah aku...rasenya lebih pada 10 tahun kot...ayah aku sayang sangat gan pokok ni..setiap balik dari keja dia akan kira dan menilik pokok mangga ni...kalu hilang sebiji pun dia boleh tahu...itu la keistimewaan pokok mangga ni dengan ayah aku....

alhamdulilah kami kalu nak mencolek dan mencicah memang tak payah la nak beli buah mangga lagi di pasar...

gaya nisa sedang makan buah mangga masam...

1 comment:

Mr PenyuBiru said...

adeh! kecur ayat liur aku bila negok mangga tu.