Terima Kasih Sahabat

04 October 2009

kenangan raye 2009 part II

lepas raye ke 5, baru la aku dan suami pulang ke kampung mak mertua aku di bagan serai taiping perak...ini lah pengalaman pertama aku beraya di kampung setelah hampir 30 tahun hidup di dunia ini...orang KL yang tak pernah berasa raye di kampong…mesti orang pelik tapi tulah kenyataanya…kesian kat aku kan….nak wat camne memang sah aku ini memang anak jati KL kena la terima dengan redha…walaupun aku anak jati KL yang pastinya aku tetap gembire menyambut hari raye dengan my family…

sebelum bertolak dari kampong, siang hari nya aku dan my hubby telah pergi bengkel keta untuk menghabiskan duit menservis keta…katanya nak jalan jauh…kesian kat my hubby baget untuk servis keta dalam RM 200 je tapi alih2 kena hamper RM 550….ini gara2 krn perlu tukar tayar keta kami yang telah berabad lamanye kami pakai dari sejak beli keta hari tu…dari tahun 2004…

kalu la cina kedai tu tak tegur mmg confirm aku dan my hubby tak tukar tayar keta tu…almaklumla bunga tayar masih cantik lagi…..baru aku tahu yang tayar kereta pun ada birth date tarikh pengilangannya ….cina tu kata selalunya tayar pakai selama 4 tahun je tapi aku pakai sampai tahun ke 5….kalu pakai area KL takpe tapi kalu nak bawa balik kampong takut tayar tu meletup…macam tau2 je tokei kedai tu yang kami nak balik kampong tau….tapi utk keselamatan my hubby telah mengorbankan duitnya memberi kata persetujuannya utk menukar tayar tersebut….2 biji tayar je Good Year….tahun lepas kami dah tukar 2 tayar gak….hampir 3 jam aku dan my hubby bertapa kat kedai servis kedai tu….

aku, my hubby, mak mertua dan adik ipar naik satu keta…bapa mertua bertolak pada esok harinye dengan abang ipar aku...kami bertolak ke kampung pukul 12.45 pagi dari kuala lumpur...masa tu perjalanan dari kl ke taiping memang clear takde jem langsung la...berjalan dengan lancar...cuma dari utara nak ke kl tu yang banyak keta coz masa tu ramai yang dah nak balik kl kot...aku je la yg ketinggalan balik kampung...

aku sonok berjalan jauh ni coz banyak tempat berhenti kawasan RNR ...tapi yang tak bestnye banyak kedai telah tutup…yelah sapa soh jalan waktu malam….tapi my hubby suka berjalan waktu malam….kami berhenti di 2 tempat RNR iaitu Tapah dan Sungai Perak….aku bawa bekal sardine dan nasi untuk my hubby makan….pukul 5.30 pagi kami telah sampai di rumah tok…alhamdulilah perjalanan kami berjalan dengan lancar…

yang bestnya kat kampong ni udara nye segar dan sejuk sangat.....kalu KL aku mesti perlu hidup dengan kipas....tapi kat kampung tak payah pakai kipas pun hanya pakai udara segar dari luar je....rasa sejuk cam dalam air cond....memang amat menerujakan aku la...

aku mmg beraya sakan la....hari pertama di kampung aku dan my hubby telah beraya di rumah pak anjang di selama....satu perjalanan yang agak jauh gak...almaklumla kami sampai kul 5.30 pagi, pukul 11.30 pagi kami telah bertolak ke selama plak...kesian kat my hubby kerana penat dan mengantuk...tapi raya punye pasal kena la berkorbankan mata tu kan...

jalan ke selama, perak adalah satu yang mencabar....mengikut jalan kampung yang bengkak bengkok dan sempit namun pemandangan yang menarik....Cuma aku tak sempat nak ambil gambar je....kami telah bertolak dengan 4 buah keta....kami sampai ke rumah pak anjang kami dijamu dengan makan tengahari....

balik dari rumah pak anjang kami ke taiping plak untuk beraya ke rumah pak ndak....kat sini kami dijamu dengan bihun goreng....balik dari rumah pak ndak pas maghrib....

yang beri kenangan kat aku masa kat kampung ni, aku siap gi ke hospital taiping coz adik ipar aku diserang asma....aku, my hubby, bapa mertua dan adik ipar telah pergi ke hospital pukul 10.30 malam...masa ni aku lihat kat bandar taiping memang meriah la...kat sini juga dah ada pelbagai shopiing kompleks yang terkemuka juga seperti giant, tesco, taiping sentral...yang kecewanya aku tak sempat nak meronda kat bandar taiping cuma meronda dalam keta sajelah....

yang pastinye hari pertama di kampung memang sangat memenatkan tapi mengembirekan....pelbagai pengalaman dan kenangan yang aku perolehi di sini...dengan beraya di selama, bandar taiping dan hospital taiping...

No comments: