Terima Kasih Sahabat

05 October 2009

kenangan raye 2009 part III


hari ke dua di kampung, tak banyak yang aku lakukan setelah seharian berpenat beraya di rumah sedara mara semalamnye....yang pastinye aku menolong mak mertua aku memasak di dapur...yang bestnye mak mertua aku soh buat air asam nak cicah dengan ikan goreng...tak sangka plak mak mertua aku soh aku buat...yelah aku sedar aku ni sapa kan...bukannya pandai masak pun....alhamdulilah air asam aku mendapat sambutan yang menarik oleh mereka yang makan....

petangnya my hubby tersayang telah membawa aku gi makan mee udang di Port Weld atau lebih dikenali Kuala Sepetang….sapa tak kenal mee udang kuala sepetang yang penah masuk TV3 dalam majalah 3 tu...

memang sebelum balik kampung hari tu, mmg my hubby dah janji nak bawa aku makan mee udang..yelah aku nak sangat berasa mee udang yang dikatakan sedap tu...lagi satu aku ni kan peminat udang tu yang nak sangat gi makan....

kami pergi 2 kereta...tukang bawa nye adalah pak ngah suhaimi...yang bestnye pak ngah ni memang terror la dengan kawasan tu coz dia nelayan kat situ....orang kata pak ngah ni orang yang tau la serba serbi pasal kuala sepetang ni coz memang asal dari sana....

kami bertolak lepas asar....cuaca yang menarik dan cantik sangat....tak sabar aku nak nengok betapa banyaknye udang di dalam mangkuk tu...macam dalam tv tu kan...perjalanan dari bagan serai ke kuala sepetang dalam masa 30 minit...memang banyak la gerai2 yang masak mee udang ni...dengan pelbagai nama dan dekorasi untuk menarik perhatian orang...

yang pastinye aku gi kedai mee udang mak jah yang penah masuk dalam tv3 tu...masa tu ramai jugak orang yang makan....kat kedai mak jah tu semua makananye berasaskan udang la...mee udang, nasi goreng udang dan macam2 lagi...pak ngah kata kedai mee udang mak jah ni pakai udang laut...tapi ada satu lagi yang masuk tv hari tu namanye mee udang banjir mak teh tapi pakai udang sungai....

memang marvelous la mee udang mak jah ni...sedap dan memang banyak sungguh udang ye…thanks pak ngah kerana membawa kami ke kedai mee udang yang sedap...hilang kempunan aku kalu aku peknen confirm tak meleleh air liur baby ....dan terima kasih juga pada my hubby yang telah membawa dan belanja aku makan mee udang ni....



lepas makan mee udang tu, pak ngah telah membawa kami ke pangkalan...tempat orang menangkap ikan....memang cantik sungguh la pemandangan masa ni...almaklumla masa tu memang dah nak sunset, apalagi memang aku suka kan suasana macam tu kan...aku dan my hubby bergambar di atas bot yang tak bergerak...memang pengalaman dan kenangan yang aku tak kan lupa...almaklumla bukan senang nak dapat pengalaman tu...

aku pulang ke KL pada sabtu tengah malam...bertolak dari bagan serai pukul 1 pagi dan sampai ke KL pukul 7.15 pagi....kenapa lambat coz my hubby dah kepenatan sangat memandu....kami berhenti 4 hentian rehat coz my hubby dan bapa mertua penat memandu...alhamdulilah kami sampai KL pada pagi Sabtu dan percutian raye ke kampung ni adalah pengalaman baru bagi aku.....aku kan tak penah beraya di kampung...walaupun aku pulang ke kampung setelah 5 syawal tapi aku masih perolehi pengalaman yang aku tak kan lupa....insya'allah tahun hadapan aku akan pulang ke kampung awal kalu my hubby dapat cuti awal la...

2 comments:

pB said...

wah dah ada menu cantik.
dulu tak ada pun.

risanur said...

kak pB >> akak dah penah gi makan ke???mmg menu dia dah cantik, almaklumla dah masuk tv...