Terima Kasih Sahabat

30 November 2009

Taubat Nasuha....

Cuti hari raya korban tempoh hari aku banyak meluangkan masa menonton televisyen di rumah aku malas nak gi berjalan …aku hanya pergi ke rumah mak dan mak mertua aku sahaja….

Aku banyak menonton pelbagai cerita terutamanya cerita melayu.....aku tahu semua orang ada menonton cerita lakonan sheila rusly dan zamarul hisham di TV3 tempoh hari...iaitu Taubat Nasuha....satu ceta yang penuh kesyaduan dan teladan....

Bagi aku adalah satu cerita yang memberi kesan yang amat besar dalam hidup aku di muka bumi Allah ini…sebelum ini pun aku sudah membaca kisah ini melalui emel yang dikirimkan oleh kawan aku…tak salah aku tau emel tu Kitab Buruk….ntah la tapi pada permulaan cerita Taubat Nasuha tu aku dah syak yang cerita ini ada kena mengena dengan kisah emel yang aku baca…

Aku baca kisah melalui emel tu pun aku dah menangis…tambahan plak cerita yang dilakonkan oleh pelakon terkenal….memang satu jalan cerita yang menarik…ketabahahan dan kesabaran sorang isteri yang melayan karenah 3 orang anak lelaki yang pandai, agresif dan sedikit nakal….aku rasa aku pun tak boleh nak sesabar begitu….dah la suami buat hal dan selalu kena marah dan maki hamun atas kesalahan yang kecil….aku rasa isteri dia dah buat yang terbaik namun masih mendapat layanan yang tidak adil….almaklum la lelaki kan tak suka bising2 dan suka enjoy je….nak anak pandai tapi bila anak buat bising nak marah 2 plak…itu la lumrah kehidupan…

Tapi jalan akhir cerita ini lain sikit dari kisah emel yang aku baca…..aku tau yang seisi keluarga iaitu isteri dan anak2 nya akan mati…Cuma di dalam Taubat Nasuha cara kematian mereka begitu tragis….rumah mereka dirompak…si ibu nak menyelamatkan anak2 nya dari perompak2 tersebut dan anak2 mereka ingin menyelamatkan ibu mereka…memang amat sedih…yang aku geram tu si suami boleh tak angkat call tapi tak dijawabnya kerana sedang bersuka ria dengan kekawannya…aku rasa kalu si suami angkat call tu confirm tak kan mati la si isteri dan anak2nya….di dalam kisah emel cara kematian mereka melalui kemalangan semasa ingin pulang ke kampong……

memang benar la kata orang, jika dah tak suka baik pulangkan je kepada orang yang sudi menerimanye....buat pa disimpan tapi di maki hamun sebegitu...bila Allah nak mengambilnye dalam sekelip mata saje...masa tu baru la nak menyesal....tak guna sudah masa tu....

Satu garapan cerita yang menarik dari Sheila rusly dan suaminya azman jinggo….aku kagum dengan Sheila rusly ini…sorang pelakon yang dah memakai tudung namun masih mengekalkannya walaupun dalam lakonan….

Lagi satu cerita yang aku ingat adalah cerita yang sheila rusly buta kerana nak beri mata kepada anaknya….ini pun aku lupa plak tajuk cerita ini…memang satu cerita dari emel juga aku penah baca…nati aku nak google apa tajuk ceta ni la...

Aku tak sangka cerita dari emel boleh digarap menjadi sebuah cerita melayu yang menarik dan memberi kesan kepada yang menontonnya
....

4 comments:

Diarihatiku1976 said...

saya pun tgk citer ni.. sedih sungguh...

Mira said...

bkn zamarul hisham kak tp fauzi nawawi... mmg geram la tgk laki die tu... berkesan sgh lakonan si fauzi.. mira tgk setengah jln jer tp nangis jgk... hehe

risanur said...

Diarihatiku1976 >> mmg sedih la ceta ni...

mira >> tq mira..tersilap pelakon plak..malunye...

Anonymous said...

salam...
sy pun ader menonton cite nie...sedih sgt..menangis2 dibuatnye...tahniah sheila n suami...