Terima Kasih Sahabat

28 February 2010

457 : keasyikan sungai gabai....


alhamdulilah rancangan aku dan my hubby nak ke sungai gabai petang tadi berjalan dengan lancar....walaupun kami bertolak dari rumah dalam pukul 2.30 petang kami sampai ke sungai gabai pukul 3.25 petang...


rase tak sabar nak jejak kan kaki ke dalam air sungai yang sejuk itu....rase macam air sungai tu melambai-lambai aku untuk masuk berendam....kami parking di luar saje coz punye banyak la kereta...yang pasti kat pintu masuk sudah dikenakan bayaran RM 1 seorang...nasib baikla bukan RM 2...tapi kire berbaloi la dikenakan bayaran coz macam-macam fasiliti yang disediakan seperti tandas, surau dan tempat makan...


my hubby pernah pergi sekali ke sungai gabai ini dalam 7 tahun lepas...aku yang pertama kali menjejak kaki ke sungai gabai yang terletak di hulu langat....sampai saje di sana aku dah teruja melihat air terjun yang pertama....my hubby ajak pergi naik atas coz dia kata lagi cantik....tapi apa kan daya kaki ini tak larat nak melangkah...punye besar la jarak anak tangga yang disediakan...memang mengah dan semput dibuatnye....banyak kali aku berhenti untuk menarik nafas...
sampai kat air terjun yang kedua, aku ajak my hubby berhenti kat situ saje....tak larat rasenya aku nak menaiki anak-anak tangga itu lagi...lagipun masa macam dah suntuk je...masa tu rasenya dah nak ampir pukul 4 petang...nasib baik la my hubby setuju, kalu tak memang confirm mengah aku naik tangga tu...
memang menarik sungguh sungai gabai ini....air terjun nya amat mengasyikkan mata yang memandang, menyamankan udara di sekeliling dan mendamaikan hati serta badan yang panas....rase bertuah sangat bila dapat menjejakkan kaki di sini...


tak sabarnye kaki ni nak melangkah ke dalam air sungai tu...rase hati membuak-buak melihat mereka yang mandi di bawah air terjun tersebut...mesti rase sejuk...aku tak sabar nak duduk di sana....

akhirnya aku dapat juga duduk di bawah air terjun tersebut...rase nyaman, sejuk dan menyegarkan...rase nak duduk di situ saje bila memikirkan cuaca yang panas pada masa ini...ramai jugak la yang berada di situ, dalam 4 family....


tidak dapat aku nak gambarkan betapa seronoknya aku dapat berendam dan mandi di bawah air terjun sungai gabai ini...rase teruja sangat...hanya Allah yang mengetahui...

hampir 45 minit kami mandi, my hubby ajak makan bekalan yang kami bawa....kami makan dengan penuh berselera...just nasi putih dan ayam masak merah yang aku masak....masa kami tengah makan tu, tiba-tiba je keadaan menjadi mendung...angin bertiup dengan kuat...rasenya hujan akan turun....aku ajak my hubby balik saje selepas makan....aku cadangkan tukar baju di bawah saje kat dalam tandas....

masa tukar baju, kilat dan petir sudah berbunyi...tapi aku lihat ramai lagi yang baru datang masa tu...dan orang yang berada di situ masih relak macam takde apa-apa yang berlaku....mase nak ke kereta hujan dah mula turun....

sepanjang perjalanan balik hujan turun dengan lebat...alhamdulilah aku bersyukur kerana Allah telah menurunkan hujan rahmatNya...tapi kami tersekat di dalam kesesakan hampir 30 minit...kesesakan dari hulu langat batu 15 hingga ke persimpangan kuala lumpur...sesak kerana lampu isyarat...macam kelakar je tapi kenyataan....ada 3 simpang di lampu isyarat tersebut....

aku dan my hubby selamat sampai ke rumah dalam pukul 6.30 petang...akan kami jejak lagi sungai gabai tersebut....masa tu kami akan pergi ke tingkat air terjun yang paling atas dan akan pergi awal lagi...insya'allah....

No comments: