Terima Kasih Sahabat

30 March 2010

476 : kedekut...


maksud kedekut mengikut wikipedia : sangat berkira-kira hendak membelanjakan wang, bakhil, kikir, lokek, pelit....

selalunye kedekut kita definisikan dalam duit....namun ada jugak orang kedekut spesis jenis lain iaitu kedekut ilmu....

aku tak kisah kalau orang yang kedekut duit ni wujud dalam hidup aku...coz nak buat camne kalu dah memang tak mahu bagi duit kat orang lain, dah memang sah2 dia yang cari duit tu buat apa kita nak minta duit kat dia....tapi aku amat kisah je manusia especially kekawan aku yang kedekut ilmu....

kenapa kita perlu kedekut ilmu padahal ilmu yang kita perolehi tu semuanya dari Allah....cuma bila seseorang tu agak lembap (lambat pick up) atau dungu macam aku ni la yang menerima nasib buruk akibat mereka yang kedekut ilmu ini....

aku ini plak jenis kalu aku tak faham atau tak tahu, aku akan terus tanya tanpa segan silu...yelah dah sah2 kawan kita tahu kan apa salahnye kita minta tolong dia mengajar kita...namun apa yang aku sangkakan adalah berlainan dan berbeza...ye la aku ingatkan kawan aku ini sama la macam aku...bila orang tak tahu kita ajar sampai orang tu tahu tapi yang ini spesis lain....dah la wat tak tahu je bila kita tanya dan siap perli2 aku lagi....kalu tak nak ajar cakap je terus terang tak payah nak perli2 cam gitu...aku ni manusia dan ada perasaan...bukannye tiang lampu pun....

memang benar la kata orang rambut sama hitam namun hati lain-lain....apa yang aku sangkakan selama ini kawan atau sahabat di kala susah senang namun tak sama dalam hati dia...bila susah dan tersepit je baru nak cari aku tapi bila senang dia boleh wat tak tahu dan perli2 lagi....

aku sedar diri yang aku ini lambat pick up dan lambat nak faham sesuatu ilmu baru tapi janganla memperendahkan orang lain....kita ni manusia ada masa kita senang dan masa kita Allah akan menduga tanpa kira masa, tempat dan waktu....

Allah sentiasa ada di sisi ku....hanya Allah yang mendengar segala rintihan dan keluhan hati aku ini.....jauhkanla aku dari sifat kedekut ilmu ini....

7 comments:

Mr PenyuBiru said...

xpelah.yg penting kita tak ikut perangai yg tak elok tu.

Siti Fatimah said...

sy mengaku sy mmg kedekut duit kak. huhu...

dan ada penyakit br - kedekut blog. huhu...

sori kak, buat lawak tak klaka lak kt cni.. tumpang bc blog akak eh..ehehe

risanur said...

Mr Penyubiru >> minta dijauhkan...

Siti Fatimah >> mmg timah kedekut sesangat dgn blog dia...disbbkan orang lain akak pun jd mangsa...tensen tul...huhu...hak masing2...

risanur said...
This comment has been removed by the author.
Siti Fatimah said...

tulatu..takpe nti sy try re-invite akak lg sekali eh..huhuhu

Siti Fatimah said...

tulatu..takpe nti sy try re-invite akak lg sekali eh..huhuhu

Siti Fatimah said...

tulatu..takpe nti sy try re-invite akak lg sekali eh..huhuhu