Terima Kasih Sahabat

09 May 2010

510 : pensil...

aku baru je selesai menonton ceta pensil yang ditayangkan di TV3...aku penah dengar ceta ini pernah dimainkan di panggung wayang dalam sekitar tahun 2008 tapi tayangan nye tak lama...aku pun tak tau disebabkan apa...tapi setahu aku ceta ini banyak menang anugerah....

aku lihat jalan ceta ini penuh dengan cerita sebenar yang berlaku di sekeliling kita....pengarah ceta dan pelakon utamanya adalah M.Subash....tak salah aku dia juga kot yang menerbit dan menulis ceta ini....semuanye dia nak buat....

jalan ceta nye sorang lelaki yang bernama badrul yang cacat fizikal kerana demam panas dan dibela oleh emak tiri yang dilakonkan oleh Maimom Talib...dia selalu dipukul oleh mak tirinye jika ada wat salah dan jika tidak memberi duit....namun badrul ini mempunyai sorang nenek lakonan Ruminah Sidek yang amat menyayanginye....

badrul ini mempunyai bakat dalam melukis....barang yang paling berharga dalam hidup dia adalah pensil....that why aku rasa ceta ini dinamakan pensil...walaupun OKU namun badrul suka membuat orang sekelilingnye gembire terutama neneknya...yang nak menjadi seorang penari semasa zaman mudanya namun tidak tercapai...badrul telah membuat sebuah pentas untuk neneknye menari....OKU pun pandai nak tunaikan impian orang...

dalam ceta ini juga ada lakonan Jalil hamid yang telah didera, dirogol dan diliwat oleh bapanye sendiri daripada...dan menghadapi trauma hingga ke tua...dan diselitkan juga mereka yang suka mengambil kesempatan ke atas orang lain iaitu lakonan Khatijah Tan...yang suka mengambil kesempatan ke atas badrul dan suka mencuri duit...

semuanye yang dilakonkan di dalam ceta ini adalah kisah sebenar masyarakat yang sedang berlaku sekarang....

namun pengakhiran ceta ini kurang menarik sikit kerana badrul telah dihalau oleh mak tirinye untuk mengikut datuk yang mabuk...neneknye suruh badrul pergi ke kuala lumpur untuk menjadi seorang pelukis yang berjaya walaupun OKU....maybe akan ada pensil 2 kot yelah kejayaan badrul pada masa akan datang....

No comments: