Terima Kasih Sahabat

27 May 2010

522 : kata professional...

aku kekadang tak faham dengan orang sekeliling ini....terutama di pejabat....kata nak jadi sorang yang professional perlu pandai berkomunikasi antara satu sama lain...jangan main hentam orang kat belakang atau di dalam mesyuarat....better bercakap 'face to face' untuk mengatasi masalah yang timbul especially dalam hal kerja....

aku mengakui aku bukanla seorang manusia yang sempurna....namun bila orang dah kata kita perlu profesional dalam hal kerja, jangan libatkan emosi atau apa sahaja persengketaan even tak penah bercakap antara satu sama lain, aku akan cuba bersikap sebagai sorang professional....

aku akan berkomunikasi dengan orang yang terlibat yang sememangnya tak mahu bercakap dengan aku untuk mengatasi masalah yang timbul agar semua kerja yang diarahkan berjalan dengan lancar...aku akan bersikap profesional dan akan bertanya jika aku tidak faham...

tapi yang buat aku tak faham tu, kenapa orang tu dia perlu tanya kat orang lain kawan aku tanya adakah masalah yang dihadapi sudah selesai ke belum...kenapa tak tanya aku directly je...kenapa perlu buat aku macam tak pernah wujud...kenapa perlu tanya orang lain???kata profesional dan pandai berkomunikasi...pelik bin ajaib...aku pun malas juga nak bercakap dengan orang tu dia jika tiada hal yang penting...tapi aku tak guna plak orang tengah untuk mengutarakan masalah aku....aku sedar diri yang aku ini tak pandai berkomunikasi tapi aku juga ada perasaan....

yang aku tak gemar suka sangat tu kalu diri tu mengaku yang dia yang paling baik antara yang terbaik...kononnye kalu dia takde bertukar kat dalam organisasi tu confirm semua kerja tak boleh berjalan....kononnye semua kerja dia tahu la dan orang lain akan rasa kehilangan sesangat la kalu dia takde....ada aku kisah....

entahla macam-macam perangai manusia ni...kata kita perlu bersikap profesional...kenapa cakap je tapi tak pernah nak praktikkan...aku rasa better buktikan yang kita ni betul-betul sorang yang profesional even kau benci tak suka dengan orang tu....jangan ingat orang lain suka sangat dengan perangai kau tu....aku mengaku yang diri aku juga bukan sorang yang profesional dan sempurna sangat....tapi kalu dah kerja perlu la ada teamwork kan...

dunia!!!dunia!!!macam-macam karenah manusia di muka bumi ini....

p/s : meluahkan perasaan yang tengah panas, hangat dan membara dalam hati ini....

No comments: