Terima Kasih Sahabat

13 September 2010

566 : aktiviti raye pertama...

Hari raye pertama di kuala lumpur telah dirahmati dan dicucuri keberkatan oleh Allah dgn menurunkan hujan rahmatnya tepat jam 6pg...alhamdulilah...bukan mudah utk mendapat hujan di pagi raye pertama...Allah telah mengatur dan merancangnya...

aku bangun apabila mendengar hujan tersebut...lgpun dah sebulan bangun jam 4pg setiap hari untuk bersahur membuatkan aku tak lena apabila jam dah berbunyi....

aku telah menunaikan apa yg disunatkan iaitu mandi sunat aidilfitri...nak amik pahala..menunaikan solat Subuh...

pastu aku memulakan tugas mengemas rumah, membasuh balang kuih, membasuh baju dan macam2 lagi...almaklumla malam raye gi melepak tu yg kena buat semuanya di pagi raye....


pagi2 lagi anak2 buah telah mengetuk pintu untuk mengejut my hubby utk ke masjid utk solat sunat aidilfitri...kesian kat my hubby kerana telah dipaksa rela utk bangun...dahla mala tadi telah dipaksa rela oleh abang dan adiknye untuk ke jalan TAR utk membeli belah di saat akhir....aku je yang tak larat nak gi...lagipun takde apa yg aku nak cari....alhamdulilah persiapan raye aku hanya serba ringkas dan sederhana saje utk aku dan my hubby.....

my hubby telah gi solat sunat raye bersama ayah mertua dan abang2 ipar aku...pas my hubby balik dari masjid aku telah gi beraya rumah mak mertua aku yg berada beberapa tapak saje dr rumah aku...selesai upacara bermaafan kami apalagi melantak juadah yg dimasak oleh mak mertua...rendang kerang, ayam, nasi impit dan ketupat palas....

pas balik dari rumah mak mertua layan menonton tv sambil terlelap di depan tv...almaklumla tido lewat....


pas my hubby pulang dr solat jumaat, aku dan my hubby gi ke rumah mak aku di segambut...planning pas makan kami nak berkonvoi utk ke jeram di kuala selangor...nak gi menziarahi mak dan bapak sedara aku yg berada di sana...

kami bertolak selepas hujan lebat yang teramat sangat...kami sampai di sana dlm jam 715ptg...punye seronoklah dapat berkumpul dgn sedara mara...aku tengok makin lama makin besar semuanya anak2 buah aku tu...rase makin tua je...

jam 10 malam kami pulang ke kl dan sampai di rumah mak aku dalam jam 11 malam...aku membungkus lauk rendang coz tingin sangat nak makan rendang daging dengan nasi panas sambil layan dengan kicap manis...memang terangkat dan layan....

dalam keta nak balik my hubby ajak untuk pulang ke taiping esok pagi....dalam jam pukul 3 pagi kami akan bertolak ke taiping...memang sah la kami tidak tido....layan la entry untuk aktiviti raye kedua plak....

No comments: