Terima Kasih Sahabat

03 October 2010

571 : rendang minang....

setiap kali raye, selalunya aku akan menolong mak aku masak...sepanjang aku kahwin hampir 6 tahun memang aku tak penah masak rendang daging di rumah aku...coz selalunye pagi raye aku akan beraya di umah mak aku atau umah mak mertua aku....bukannya tak nak masak kat umah sendiri tapi makan berdua je dan lagi satu kononnye balik kampung la...padahal kat kl jugak...huhuhu....

minggu ni memang ada jemputan untuk ke open house dari kekawan....namun aku nak cuba masak sendiri rendang daging minang tanpa bantuan dari mak aku....kire nak masak sendiri...aku dah tau resipinye cuma selalunye aku dengan bantuan mak...setiap tahun mak aku akan masak rendang daging minang....aku memang suka sangat rendang ni...jika dimakan dengan nasi panas dan kicap manis memang lagi terangkat....

petang semalam aku bagi idea kat my hubby untuk masak rendang daging....my hubby macam tak caya je...ye la aku tak penah masak rendang sebelum ini tiba-tiba je nak masak....my hubby bagi support...kata dia bagus gak...kita wat open house untuk kita berdua kat umah kita....lagi bertambah semangat la untuk aku memasaknye....

selepas pulang dari open house dan window shopping, aku dan my hubby gi terjah NSK di Selayang....nak beli bahan-bahan wat rendang daging katanya...punye ramai la manusia di NSK ni....aku tengok majoritinya beli barang nak wat open house...walaupun masa tu dah pukul 11 malam tapi aku lihat orang semua bersemangat bershopping...dengan hujan lebat aku dan my hubby seronok dan bersemangat nak masak....aku terpaksa ke pasar chowkit coz ada bahan yang tak cukup...nasib baikla ada di sana...


balik dari shopping, aku dan my hubby menyiapkan bahan-bahan untuk masak rendang...pukul 1.30 pagi, rendang telah selamat ditumis...kesian aku tengok my hubby sampai mengantuk la nak menunggu rendang masak....

alhamdulilah masak juga la rendang daging minang yang dimasak oleh aku dan dibantu oleh my hubby....rendang ini dimakan dengan nasi impit....dan impian aku nak makan rendang dengan nasi panas dan kicap manis akhirnya tercapai...memang lazat sehingga menjilat jari gitu....

No comments: