Terima Kasih Sahabat

09 October 2010

575 : kerisauan sesangat...

baru lepas call mak untuk tanya khabar...sesibuk macamne pun aku akan call mak walaupun sekejap....aku akan rase tak lengkap hidup ini kalu tak mendengar suara dan berborak dengan mak....

minggu ini aku kesibukan sangat....mak plak ada temujanji dengan doktor di hospital selayang....aku tak sempat nak call mak untuk bertanyakan perkembangan tentang kesihatan mak....

that why malam tadi aku call mak untuk bertanyakan khabar dan ceta perkembangan penyakit mak...aku terkejut dan risau sesangat apabila mendapat khabar yang mengatakan penyakit Rheumatoid arthritis mak makin lama makin teruk...bukan berkurangan...doktor cakap Rheumatoid arthritis mak makin aktif bukan pasif....tu la setiap sendi tangan dan kaki mak makin membengkak dan sakit....ubat yang perlu makan setiap minggu dinaikkan dosnye dan setiap 2 minggu mak perlu amik darah untuk melihat perkembangan penyakitnya apabila dos dinaikkan...

doktor juga dah kata mak punye gula, kolestrol dan darah semuanya atas 'border'...semuanya merisaukan aku...ye la kesihatan mak makin lama makin teruk jika tidak dikawal pemakanannye...kalu la aku dok serumah dengan mak boleh la aku kawal dan perhatikan...ini dok berlainan rumah walaupun satu area di KL...

apa yang aku boleh lakukan adalah beri mak nasihat untuk mengawal pemakanannye daripada menjadi lebih teruk...mak kena berpantang makan mulai esok....sebelum ini memang aku dah bebel cakap kat mak untuk kawal makannye...jgn makan banyak benda yang berminyak, perlu masak kukus, bakar atau rebus je...kena kurangkan minum nescafe (kalu mak tak dapat minum nescafe sehari confirm tak boleh hidup) ketagih...aku dah siap belikan mak oat, susu dan supplement 3 bulan yang lalu...tapi sampai skrg masih belum bermakan....

tadi aku dah membebel dan risau sangat...aku minta sangat makan aku mula berpantang dan elakkan atau kurangkan pemakanan yang berasaskan minyak, gula dan garam....

doktor dah soh mak aku hanya makan nasi sekali saje sehari...waktu malam tak boleh makan nasi...kena makan nasi sebelum kul 7 malam...kalu lapar mak perlu makan oat kosong tawar....coz doktor kata kalu dalam masa 3 bulan tak ditegah mak akan dapat penyakit darah tinggi, kencing manis dan jantung....penyakit 3 serangkai...penyakit yang menauktkan semua orang...

penyakiit Rheumatoid arthritis pun dah tak terlarat mak nak tanggung....kalu ditambah dengan penyakit baru ni lagi la buat aku tak senang duduk....aku harap sangat mak aku mula la menjaga pemakananya...aku hanya boleh cakap dan nasihat kan saje...kalu mak tak kuat semangat untuk melawan segalanya susah juga...

aku berdoa padaMu Ya Allah agar mak aku dijauhkan dari penyakit-penyakit ini...tak terlarat aku nak melihat mak aku dalam kesakitan...penderitaan nya skrg pun aku tak sanggup untuk melihatnya....jauhkan segalanya Ya Allah...

No comments: