Terima Kasih Sahabat

20 April 2011

696 : kuih muih tradisional...

hari ini aku nak ceta pasal makanan atau kuih muih yang aku suka makan...kuih muih yang aku rasa agak tradisional dan agak susah nak membuatnya...

kuih muih tradisonal ni memang sedap sangat...tapi setahu aku susah nak membuatnya...leceh dan amik masa jugak walaupun kekadang tu ramuan yang digunakan tu just simple je...tu memang sesuai untuk aku yang jarang masuk dapur...

antara kuih tradisional yang aku gemar makan dan aku akan cari sampai dapat (kalu masa ni aku terlalu mengidam nak makan)...aku akan berusaha untuk mencarinya walaupun segala rintangan dan dugaan perlu aku tempuhi...dah macam orang bercinta plak padahal kuih je kan...tapi kalu dah tekak tu nak makan, nak buat camne kan...aku tak boleh bayangkan kalu aku peknen...skrang ini pun dah cam gini..huhu...


sapa pernah tengok kuih ni...pulut inti...memang sedap sangat dimakan...kuih yang simple tapi agak renyah nak membuatnya...(ayat orang pemalas)...aku suka makan kuih ni tapi kalu makan banyak meranan badan la...coz pulut kan angin...


sapa pernah tengok kuih ni...aku panggil kuih dagai...tapi tak tak taula kalu kat tempat lain dipanggil kuih lain...aku baru je belajar makan kuih ni...rase baru tahun ni aku belajar makan...tu pun aku jumpa kat pasar malam jelatek...aku nak cuba je..bila rasa tu terus jatuh cinta u...

yang pastinye skrg ni kalu gi pasar malam, aku akan mencari kuih dagai ni...kat pasar malam tu hanya satu tempat je yang jual...kuih yang diperbuat dari tepung pulut, disalut dengan kelapa dan gula...pastu dibakar dengan satu acuan istimewa kalau tak salah aku...aku tak tau camne cara buatnya tapi yang pastinya memang sedap...

aku sanggup gi pasar malam setiap minggu kerana nak cari kuih ni..padahal dulu aku la yang paling pemalas nak berjalan ke pasar malam...aku ingat lagi pernah aku pergi pasar malam kuih tu abis..masa tu pukul 8 malam...rasa keciwa sangat...minggu depannya, aku gi awal masa tu gerai yang jual tu baru je nak letak barang-barangnya...punye keterujaan nak makan kuih tu sanggup turun awal ke pasar malam kerana takut keciwa lagi...huhu...

tu adalah antara makanan kegemaran yang aku suka...ada makanan lain gak...nati aku update ye...rasa nak makan kuih dagai tu la..tapi pasar malam lambat lagi..huhu...

4 comments:

nasazfrog... said...

kuih pulut kita suka,, mmg angin tp sesekali makan tak pe kot kan,, yer kuih dangai,, kat jb leh makan fresh tunggu dia masak,, best jugak,, acuan dia cam acuan kuih bahulu,,, :)

risanur said...

nasaz >> sedapnya dapat makan yg fresh..mesti panas2 kan...jelesnya...

ZAMRE AB WAHAB said...

wah.. mana nak cari kuih ni.. ishkk.. sedapnya..
- Zamre Ab. Wahab

risanur said...

zamree >> kuih muih ni memang sedap..saya beli kat pasar malam je...