Terima Kasih Sahabat

30 May 2011

710 : Latihan Kebakaran Wisma Sime Darby...

dalam jam 10 pagi tadi tengah leka buat kerja dengan penuh semangat kononnya, tiba-tiba je loceng kebakaran telah berbunyi...mata yang ala-ala tengah mengantuk terus ajdi segar...semua tercengang-cengang either loceng yang berbunyi ini loceng main-main atau sebenar...coz selalu gak loceng ini berbunyi tanpa sebab...

tapi bunyinye panjang semacam dan big boss pun dah soh lari kuar dari pejabat, dengan lenggang kanggung bersemangat kami turun ke bawah dengan tangga...nasib baik la kami ni hanya di tingkat 4 Wisma Sime Darby...kalu yang kat tingkat 21 tu memang masak dan rentung la...huhu...

bomba yang tiba...

masa turun kat tangga tu pun dah ramai yang dah turun melalui tangga kecemasan...nampak sangat kami ni agak-agak terhengeh-hengeh gak la coz orang tingkat atas pun dah sampai tingkat 4...hehe...kalu benar-benar terbakar la, memang dah hangus la...

kami yang sampai dahulu di tapak penyelamat...

kami semua perlu pergi ke padang sekolah di jalanraya sebelah...yang pastinye kena menaiki jejantas maut tinggi tu...nak tak nak kena naik juga tanpa alasan...yang pasti kami adalah orang yang terawal sampai di tapak penyelamat...huhu..tahniah juga pada 2 orang kawan aku juga iaitu ika dan jie....

mereka yang dah tiba ke tempat penyelamat...

yang pasti kami selamat tapi mati terbakar perlu berjemur di tengah panas matahari...memang terbakar semua kulit-kulit...yang tak boleh blah tu masih ada yang sempat menyelamatkan diri membawa payung untuk keselamatan diri..hehe...bukan sediakan payung untuk hujan tapi sediakan payung untuk panas matahari...

latihan dah selesai...semua nak kena kembali ke opis...

bagus gak buat latihan kebakaran pada pagi-pagi Isnin ni...almaklumla monday blues...semuanya mata kuyu je untuk memulakan tugas di pagi Isnin...bila dah kena berlari menyelamatkan diri, mata terus jadi segar dan bersemangat..hehe...

ini adalah latihan kali ketiga yang aku rasa sepanjang menginap duduk di Wisma Sime Darby...macam-macam karenah dan telatah orang yang kita boleh nampak...ada yang jalan berlenggang, ada yang seronok dan macam-macam lagi...ye la latihan katanya...aku tak tahu la kalu betul-betul terbakar, baru semua orang kelam kabut...

tahniah aku ucapkan pada pasukan bomba kerana mereka buat latihan ini seperti nampak real...siren yang dibunyikan dan mereka betul-betul mengeluarkan hos dari kereta bomba tersebut walaupun tiada api...tahniah pada pengurusan sime darby juga...walaupun latihan kita perlu gak membuatnya seperti benar-benar berlaku agar tidak terkejut jika ianya benar-benar berlaku...

4 comments:

Ayuraza said...

kat putrajaya parcel d..susah nak buat latihan kebakaran ke hape..sebab jalan sendad..tak tahu bomba nak lalu celah mana..hehe

risanur said...

ayuraza >> kat sini pun kalu ikutkan takde tempat..sib baik ada sekolah di seberang jalan...

Aimi dan Pakcik Hashim said...

kalau aku pg lari kedai minum. pekena teh tarik satu

Faaein Talip Roy said...

hehehe.. tu lah.. masa buat latihan..lenggang kangkung aje semua.. hehehe.. memang bagus pun buat latihan kebakaran ni.. supaya ada sifat berjaga-jaga...