Terima Kasih Sahabat

22 July 2011

731 : buah-buahan tempatan

sudah bermula musim buah-buahan tempatan dan bermula juga la musim berpenyakit....demam, batuk, sakit tekak dan selsema...

macam-macam buah ada kat pasar atau di mana-mana sahaja...rambutan, durian, langsat, duku, manggis, mangga, rambutan semuanya ada lah...sampai tertulis dan tercapai akal untuk memikirkan betapa banyaknye buah-buahan tempatan di Malaysia...bersyukur sangat-sangat coz semuanya ada...cuma duit saja perlu ada bila nak membelinya...no talk no fruits...haha...


aku pun mengambil yang ada ini untuk berasa buah-buahan yang berada di pasaran sekarang...rugi kalu tidak berasanya....lagipun orang takde dusun kena la membeli di pasar je kan....

aku ingat lagi masa aku study di Batu Pahat, aku pernah ikut kawan aku balik kampungnya di Pontian...masa tu kebetulan musim buah...aku punya la jakun sebab tak pernah masuk dusun buah...rasa macam teruja sangat....selalunya main beli je kat pasar...ini betul-betul berada di dusun buah...main petik je terus masuk mulut makan....masa tu aku gi dusun buah doyan, manggis, rambutan....first time aku dapat tengok orang petik buah manggis macamne...punya jakun kongkang  sungguh aku masa tu....orang takde kampung pastu dusun pun tak pernah masuk huhu...memang pelik tapi ini adalah benar-benar nyata...aku tak pernah pun masuk dusun buah-buahan...itu la pengalaman pertama aku...ada ke sapa-sapa yang nak ajak aku gi dusun buah-buahan lagi???hehe...


hari tu my hubby beli durian....dia kata dia beli coz ramai sangat yang beli...dia terus teruja untuk membelinya...lagipun dah lama dia tak makan doyan...my hubby ni kirenya antara spesis yang hantu suka makan doyan...kalu dapat kat aku memang sah la my hubby ni tak berpeluang nak beli doyan tu...coz aku ini tak bape gemar sangat...almaklum la buah doyan ni kan panas...paling banyak yang aku  makan pun 3 ulas...kalu lebih for sure aku rasa badan aku kepanasan...aku rasa dah hampir 3 tahun aku tak makan doyan sebelum my hubby membelinya malam hari tu...huhu...kesian kat my hubby buah kesukaan dia...tambah bile aku tak gemar dia pun tak membelinya....

Isnin yang lalu aku beli buah cikgu ciku...dah lama dah tak makan buah ni...memang sedap sungguh buah ciku kalu dapat yang manis...huhu...tak boleh nak gambarkan betapa sedapnya...tapi susah gak nak dapat buah ciku ini...

Malaysia bumi yang bertuah kerana banyak buah-buahan tempatan yang sedap-sedap....alhamdulilah dan bersyukur sesangat berada di bumi Malaysia...huhuhu...

1 comment:

Mr PenyuBiru said...

semalam wife bwk balik durian muar.makan sampai sakit tekak pagi ni.hehe