Terima Kasih Sahabat

20 February 2012

790 : huru hara di Putrajaya...

huru hara ni berlaku pada Jumaat lepas (17 Feb 2012) tapi aku baru nak ceta hari ini...almaklumla cuti hujung minggu malas nak update..walaupun ceta ini dah basi dah agak ketinggalan zaman tapi aku nak ceta juga...coz setahu hari Jumaat lepas majoritinye sesapa yang bekerja di Putrajaya terutama di Presint 2, 3 dan 4 confirm kelam kabut masa nak balik ke rumah masing-masing...


ini adalah gara-gara daripada Asian Cycling Championships 2012 yang berlangsung di Putrajaya yang berlangsung pada 14 hingga 18 Feb 2012...yang menjadi kelam kabut dan haru biru nye kerana kebanyakan jalan yang ditutup di Putrajaya....perjalanan dari satu tempat ke saatu tempat dalam masa 5 minit, namun gara-gara jalan ditutup boleh jadi hampir 30 minit...semua kelam kabut mencari jalan....

yang pasti pada hari Selasa hingga Khamis tu takde lah sangat terasa hari biru gara-gara ACC ini tapi yang menjadi kemuncak kelam kabutnya pada hari Jumaat masa semasa semua penjawat awam nak balik ke rumah....tak salah aku masa hari Khamis tu jalan dah dibuka mulai 4.45 petang....tu yang tak terasa sangat sesaknye...namun hari Jumaat tu, acara masih berjalan lagi sehingga pukul 6 petang...


aku yang bekerja di Presint 4 la yang menjadi kelam kabut nya...coz jalan semua tutup coz semua peserta akan melalui di hadapan Jalan Presint 4....masa aku kuar dari opis masa tu dah pukul 5.05 pm...tengok jalan lengang semacam je....kalu ikutkan bas kilang yang selalu aku naik akan ada je di bus stop menunggu pekerja-pekerja untuk balik...namun sebaliknya berlaku...orang je yang ramai di bus stop dengan muka cuak masing-masing...masing-masing mencari bas yang naik...bukan setakat bas pekerja je namun bas nadi putra juga batang hidung tak nampak...huhu...


masing-masing handphone berada di tangan coz nak bertanya pada drebar bas kilang diorang berada di mana...coz takut tertinggal bas....dah la hari Jumaat confirm la akan sesak berganda-ganda huhu....aku dan geng-geng terpaksa berjalan kaki ke belakang Jabatan Peguam Negara coz bas kilang kami berada di sana...menapak la kami beramai-ramai...yang pasti jalan kat situ sepatutnya sehala menjadi 2, 3 hala....huhu...semua keta, bas, motor nak lalu jalan situ....


aku tengok orang yang dalam keta, masing-masing muka kegeraman je....yelah semua jalan tutup sehingga kan tidak tahu nak ikut jalan mana...pastu takde arah mana jalan yang harus ditutup...yang pasti aku dah nampak bas aku, naik dan terus dok senyap-senyap...asalkan aku dah berada dalam bas...kalu dah ada dalam aku tak risau dah hehe....sesak ke tak sesak kena la juga menghadapinya....

bas kami bertolak jam 5.45 petang..selalunya kalu waktu tu kami dah berada di tengah kesesakan MRR2...sabar jelah...nasib baik la drebar bas aku ini bagus mencari jalan alternatif di Putrajaya...tau-tahu dah kuar dari Putrajaya...alhamdulilah....aku sampai LRT Wangsa Maju jam 6.55 petang...lewang dalam 15 minit dari waktu biasa coz MRR2 tak bape nak jem sangat...kalu tak memang tak tahula kul bape nak sampai umah...

balik umah aku tengok FB dan Twitter, ramai sungguh kawan-kawan yang tak puas hati dengan penutupaan dan huru-hara yang berlaku di Putrajaya pasal ACC ini...kena la terima kan...nak tak nak kena juga la ikut jika ada even yang berlangsung di Putrajaya...Jumaat ini berlangsung plak Le Tour De Langkawi di sini juga...hope tak la berlaku macam ini...huhu...

No comments: