Terima Kasih Sahabat

23 December 2013

907 : lamanya...

lamanya aku tidak menulis di dalam blog ini...last entry pun akhir November...dah nak masuk akhir Disember...

lamanya tidak menulis...rindu nak menulis tapi kerana kekangan masa dan sibuk dengan kerja-kerja yang diamanahkan....baru je nak menulis masa tu la banyak kerja yang perlu diselesaikan....masa takde kerja masa tu takde idea....

memang tahun 2013 adalah tahun yang paling kurang aku menulis....aku pun tidak tahu ke mana pergi menghilangnya semangat nak menulis...aku suka membaca blog orang sahaja tapi nak menulis memang ke mana pergi perasaan tu...

aku perlu kejar kembali semangat menulis blog tu...kalu tak memang hilang sesaja la huhu...moga aku dapat mengejar kembali semangat tu coz dah nak masuk tahun baru...apa lagi buat azam baru la hehe....azam jangan tak berazam...tapi takut jadi hangat-hangat tahi ayam je...sabar je la kan...

29 November 2013

906 : 100 hari...

29 November 2013 @ 14 Muharam 1435H, sudah 100 hari arwah bapak meninggalkan kami semua....begitu cepat masa berlalu namun kenangan akhir bersama arwah masih segar di ingatan ini...

Ya Allah, setiap masa fikiran ni teringatkan arwah...rasa rindu sangat pada arwah....

hari tu, kami sekeluarga melihat kembali gambar-gambar lama arwah...mak, adik-adik dan cucu-cucu semuanya melihat gambar-gambar yang ada gambar arwah...masa tu, kami semua mengimbas kembali kenangan dan memori bersama arwah...

aku ingat lagi, kali terakhir arwah bapak membawa kami adik beradik ke Muzium Negara dengan menaiki teksi dan bas...almaklumla arwah bapak tiada kereta...tapi itu la memori yang kami akan kenang dan simpan di dalam ingatan sehingga bila-bila...tak salah aku masa ke Muzium Negara tu umur aku dalam 15 tahun...memang dah lama arwah tidak membawa kami ke mana-mana coz arwah bukan sorang yang suka berjalan....dan sukar untuk arwah untuk bercuti kerana bekerja sendiri....tapi saat bercuti bersama-sama tu adalah kenangan yang tidak boleh dilupai....

moga arwah tenang dan damai di sana....aku akan sentiasa menyedekahkan surah al fatihah dan mendoakan kesejahteraan arwah di sana....

25 November 2013

905 : Selamat Hari Lahir...

25 Nov adalah tanggal kelahiran suami tersayang iaitu Hasrinor Hairi Hassan..


Selamat Hari Lahir abang....moga dipanjangkan usia, dimurahkan rezki, sihat selalu dan ceria-ceria selalu...moga abang akan dirahmati dan diberkati oleh Allah selalu hendakNya...moga segala yang diimpikan dan dicitakan akan diperolehi....moga abang akan bahagia selamanya bersama isteri, anak dan keluarga tersayang...

moga akan menjadi seorang suami yang mithali, seorang ayah yang bertanggungjawab dan seorang anak serta menantu yang solehah...insya'allah...

saya dan Nur Insyirah sayang sangat kat abang....moga hubungan cinta dan kasih sayang antara kita akan kekal untuk selamanya...insya'allah...


moga abang gembire menerima hadiah kelahiran daripada saya...moga abang akan mengingati setiap masa dan memori ketika kita bersama....

21 November 2013

904 : aku dalam kerinduan...

aku dalam kerinduan sesangat...rindu dengan arwah bapak....


sudah 92 hari @ 14 minggu arwah bapak meninggalkan dunia yang fana dan dunia yang penuh cabaran ini...

masa sekejap sahaja berlalu meninggalkan waktu...namun kenangan bersama arwah masih segar di ingatan....seboleh-bolehnya aku ingin menanam semua memori indah bersama arwah di dalam kota ingatan ku sehingga bila-bila....


aku rasa Nur Insyirah juga dalam kerinduan dengan arwah...masa bangun tido Jumaat lepas, Nur Insyirah terus panggil 'Atok' bila sedar je dari tido...aku kata mana atok...terus Nur Insyirah terpinga-pinga mencari-cari arwah...maybe Nur Insyirah bermimpikan arwah bermain dengan dengannya....menitis air mata aku bila melihat Nur Insyirah yang dalam kerinduan dengan arwah atoknya....
bila aku tanya atok mana, Nur Insyirah akan menunjuk gambar potret family yang ada gambar arwah di dinding...alhamdulilah Nur Insyirah masih mengenali atoknya walaupun atoknya dah meninggalkan dia selama 3 bulan lebih...aku harap daya ingatan Nur Insyirah tidak akan melupakan arwah atoknya....

Ya Allah, moga arwah bapak akan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan setiasa tenang di sana, insya'allah...

31 October 2013

903 : fire drill KPWKM..

 bangunan KPWKM yang tersergam indah disyaki terbakar...

pagi tadi dalam jam 9.45 pagi deringan loceng yang panjang telah berbunyi dan menandakan opis KPWKM telah terbakar....tapi bukan terbakar yang betul, just latihan semata-mata...

kekawan BPM yang telah selamat...

yang pastinya, aku yang berada di aras 27 telah turun tangga dengan gigih dan bersemangatnya untuk menyelamatkan diri...takut plak rentung dan mati terbakar kat pejabat tu...dah jadi berita 'sensasi' plak...haha...



yang pastinya semua staf dah tahu hari ni akan berlakunya latihan kebakaran atau fire drill cuma jam berapa tidak pasti...kalu ikutkan hati nak turun je awal-awal sebelum lif dihentikan tapi macam tak real la plak kan...haha...

kekawan BPM yang telah selamat...

nah amik turun la dengan semangatnya kami semua warga KPWKM untuk menyelamatkan diri...makin turun makin mengigil kepala lutut...dah la kepala pening kerana tangganya berpusing-pusing....

pengurus aras 27 sedang mencatit nama yg terselamat...

dalam masa tengah turun tangga tu yang pastinya sempat berborak dan bergelak sakan...almaklumla dah sedia maklum kan yang pasti latihan kebakaran...cuba kalau kebakaran yang betul-betul, memang confirm semuanya berlari nak selamatkan diri...

aku tengok jam, dari aras 27 hingga ke bawah, amik masa dalam 10 minit untuk menyelamatkan diri....sampai je bawah, punye ramai la anggota bomba dan penyelamat yang lain sudah berkumpul....kami diarahkan berkumpul di dataran gemilang...dok lepak kat situ...bukan senang nak melepak kat dataran gemilang kan...selalunya tengok dari surau je...alih-alih harini kami semua bercekarama di dataran gemilang hehe...bukan senang kan....

ingat lagi kenangan semasa fire drill di wisma sime darby...masa tu kami baru di tingkat 4....tapi sekarang ni dah up 23 tingkat lagi....masa turun tangga tadi, setiap level di kira...nak 'menghilangkan' nombor 20-an dan 10-an tu bukan senang...bila dah sampai aras 9, nombor pun dah berbentuk satu je baru rasa lega...tapi masa tu lutut dah tak larat...

latihan kebakaran tamat dalam jam 11 pagi...naik pejabat kaki dah rasa lenguh, mengigil dan bila berjalan macam tak jejak tanah je...hope malam nati tak la sakit sesangat...takut esok pagi tak boleh nak jalan...huhu....

yang pastinya lepas latihan kebakaran ni, aku dan kekawan semuanya kelaparan kerana semua tenaga sudah dikeluarkan haha...apalagi lunch awal la kami hehe...

28 October 2013

902 : kenikmatan magnum...

waktu hujan adalah waktu yang paling makin aiskrim....kenapa aku kata begitu coz masa tu la kita betul-betul menikmati aiskrim yang rasa sejuk itu...jika makan masa cuaca panas, confirm makan kerana dahaga....tapi kalu makan masa cuaca sejuk, kenikmatan dan kesegaran serta kesejukannya memang kita rasa hahaha.... 



itu la yang aku, hubby dan Nur Insyirah lakukan....menikmati aiskrim 'paling mahal' bagi aku la....makan aiskrim magnum berperisa almond....memang marveles la aiskrim ni...sehinggakan Nur Insyirah yang baru 1st time makan aiskrim tak nak lepaskan batang aiskrim tu hingga ke titisan terakhir....


memang best layan aiskrim magnum masa hujan....sekarang ini plak memang musim hujan kan...pas ni aku nak layan aiskrim la cremia perisa almond gak...memang marveles la huhu...sudah terasa kenikmatannya walaupun masih belum ada di depan mata...dah terasa di lidah ni rasa aiskrimnya dan crunchnya almondnya huhu...

901 : telatah Nur Insyirah III...

alhamdulilah Nur Insyirah dah menjejaki umur 1 tahun 4 bulan...sekejap sahaja makin besar anak dara ibu dan ayah ni....masa cepat sungguh berlalu....


sekarang ni pantang bentang tikar sejadah, confirm Nur Insyirah yang dulu nak gi solat....Nur Insyirah dulu yang akan sujud....sejuk perut aku mengandungkan Nur Insyirah...segala perbuatan solat kita akan diperhatikan dan akan Nur Insyirah akan ikut...tapi dengan cara dia la...


kalu bunyi azan, mesti Nur Insyirah akan mengangkat takbir dan sebut perkataan "Allahu Akbar"....rasa seronok sangat aku melihat makin hari makin cerdik Nur Insyirah...

ibu dan ayah berharap sangat yang Nur Insyirah akan menjadi seorang anak yang solehah dan mithali...dan selalu mengingati Allah....

24 October 2013

900 : bersawang...

kesian kat blog ni kerana bersawang hampir 2 minggu...aku pun tak tahu apa yang aku sibukkan padahal takdela sibuk mana....maybe kebuntuan idea untuk menulis...

hari ini arwah bapak telah meninggalkan kami selama 64 hari bersamaan minggu ke 10 khamis....rasa sekejap sahaja masa berlalu....namun kenangan pahit 22 Ogos yang lalu masih bermain di fikiran aku ini....moga arwah ditempatkan di kalangan mereka yang beriman....insya'allah....

risau sungguh la dengan besok punya agenda....moga aku mendapat kekuatan dan ketenangan untuk menghadapi hari esok....esok adalah hari yang bakal mengubah fasa kehidupan aku jika aku berjaya menempuhinya....

Ya Allah moga aku dipermudahkan dalam segala urusan dan jangan disulitkan...

09 October 2013

899 : novel terkini...

alhamdulilah dapat juga aku mengemaskini blog kesayangan aku ini walaupun kepala sedang weng-weng...weng-weng kerana dugaan yang aku hadapi ketika ini...

alhamdulilah juga kerana Allah memberi kesempatan aku untuk pergi ke Pesta Karangkraf di Shah Alam hari ahad yang lalu...thanks to my hubby kerana sudi membawa aku dan memberi aku peluang menerjah serta membeli novel-novel kegemaran aku....


semuanya ada diskaun 30%...semua novel aku nak beli...tak sempat aku nak belek...bila penjaga buku kat situ kata novel ini best, aku amik je...tambahan plak novel tu penulis yang aku minat....tak sempat nak fikir kerana kesian kat Nur Insyirah dan suami yang kepanasan....cuaca yang amat panas hari tu membuatkan aku nak cepat-cepat balik...


antara hasil terjahan dan pembelian aku, aku beli 11 novel...antara novelis kegemaran aku adalah Aisya Sofea...dan novelis terbaru yang menjadi kegemaran aku iaitu Herna Diana...gara-gara membeli dan membaca novel Cinta 3 Suku, membuatkan aku membeli semua novel keluaran Herna Diana...

pasni aku akan balut semua novel kesayangan aku ini dan akan memulakan pembacaan...entah biler la nak abis membaca jika aku hanya baca di opis...huhu...layan kan jelah asalkan hati aku gembire...asalkan aku tenang dan tidak stress bila membaca novel-novel ini...terbuai dengan watak-watak di dalam novel ini dan jalan cerita yang menarik membuatkan aku lupa seketika tentang masalah yang berada di sekeliling aku....

04 October 2013

898 : diam lebih baik...

kata-kata pujangga yang menaikkan semangat dan ketenangan dalam hati....lebih baik diam dari bersuara...kerana bersuara lagi menyakitkan hati yang sememangnya sakit sekarang ini....moga kesabaran dan ketabahan menjadi milik aku ketika ini dan untuk selamanya....insya'allah...


Sumber : google...

02 October 2013

897 : dugaan demi dugaan...

dugaan demi dugaan yang aku terima sekarang...moga Allah perkuatkan semangat dan pertingkatkan kesabaran aku untuk menempuh segala dugaan ini...

moga ada hikmah dariMu Ya Allah....aku redha dan menerima segala ketentuan yang telah Kau tetapkan pada aku....

moga aku kuat untuk menghadapinya....insya'allah...

01 October 2013

896 : alhamdulilah...

walaupun sekarang ni mood tak berapa nak betul, namun Allah tetap sayangkan umatNya...Allah tetap memberikan berita gembire walaupun aku masih dirundung kesedihan dan kerinduan dengan arwah bapak...


semalam 30 September 2013 adalah hari kelahiran aku...alhamdulilah dalam jam 10 pagi aku dapat berita gembire kan hati....permohonan rumah aku di Perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia (PPA1M) telah diperolehi dan telah mendapat keputusannya semalam...sebelum ini hanya keputusan undi sahaja diumumkan pada 30 Ogos 2013 yang lalu...semalam result dan surat keputusan undi tersebut telah dikeluarkan...lega rasanya bila surat makluman tersebut dah keluar...insya'allah tak lama lagi aku dah ada rumah sendiri....jenuh juga nak mencari rumah ini sebenarnya....semuanya tak cukup kelayakan....bila ada je tawaran pasal PPA1M ni kuar, aku terus isi borang dan alhamdulilah....


malam tadi, hubby wat surprise dengan memberi hadiah....tak sangka ada jugak hadiah dari yang tersayang....almaklumlah dah tua kan, ingatkan takde sapa yang ingat....tak sangka ada juga present....

my hubby beri jam tangan...thanks to hubby kerana memberikan surprise ini...

30 September 2013

895 : 40 hari sudah berlalu...

30 september 2013 bersamaan 40 hari arwah bapak telah meninggalkan kami semua...rasa sekejap sangat arwah bapak tiada...aku terlalu rindukan arwah...


yang sedihnya hari ini hari kelahiran aku arwah bapak tiada bersama untuk meraikan bersama...buat pertama kalinya aku dan kembar menyambut hari kelahiran tanpa kehadiran arwah bapak...


yang pastinya malam tadi tidur aku tidak lena, mengenangkan arwah....masih terbayang-bayang ingatan aku semasa tanggal 22 Ogos yang lepas...aku rindu sangat dengan arwah...

Ya Allah tempatkan arwah bapak di kalangan mereka yang beriman dan moga arwah tenang di sana....itu sahaja doa yang dapat aku berikan pada arwah setiap kali solat dan setiap kali teringatkan arwah...

semalam, kami telah mengadakan kenduri tahlil untuk arwah bapak dan saudara mara yang telah meninggal dunia....alhamdulilah kenduri yang dirancang berjalan dengan lancar....walaupun ringkas tapi ramai juga saudara mara dan jiran tetangga yang datang...

bacaan Yassin dah tahlil bermula jam 11.45 pagi....dan kenduri berakhir jam 4.30 petang....semua makanan kami adik beradik dan mak masak sendiri....makanan yang terdiri daripada masak lemak nenas, kicap daging, sambal udang petal, sayur kailan cendawan, ikan goreng, ikan masin, sambal tempoyak dan jering....seronok aku melihat tetamu-tetamu yang makan kerana masakan ala kampung katanya....

alhamdulilah kenduri 40 hari sudah dilakukan....insya'allah kami merancang akan buat kenduri semasa 100 hari plak....Ya Allah rasa sekejap sangat masa itu berlalu...

26 September 2013

894 : gajet baru...

alhamdulilah tercapai jugak hasrat aku dan hubby untuk belikan gajet atau mainan baru untuk Nur Insyirah iaitu 'gerek' atau basikal...


last week aku dan hubby bersama Nur Insyirah gi terjah kedai borong mainan di chowkit....pelbagai rupa, warna dan saiz basikal yang ada mengikut harganya....aku dan hubby plak yang teruja untuk memilihnya....kesian kat Nur Insyirah sekejap kat basikal ni, sekejap kat basikal ni....Nur Insyirah layan kan ajelah karenah ibu dan ayahnya haha....


setelah persetujuan diambil kami ambik color pink coz perempuan kan....nampak sikit femininnya haha....pastu ada muzik....takde beza pun ada muzik takde muzik coz harganya sama...baik amik yang ada muzik boleh Nur Insyirah berhibur semasa menunggang basikal...haha...


yang pastinya setiap kali Nur Insyirah tekan je butang muzik tu, Nur Insyirah akan berjoget...dan yang kelakarnya Nur Insyirah akan menekan butang muzik tu ketika kami masing-masing senang menonton televisyen....tensen je mak-mak sedara termasuk opahnya kerana muziknya terlalu kuat...apa lagi angkat basikal masuk dalam bilik la...sembunyikan dulu sehingga cerita habis...kesian anak ibu kena bulikan....

dan lagi satu sebenarnya kaki Nur Insyirah tak sampai pun lagi untuk mengayuh even nak letak kaki kat tempat pengayuh tu...disebabkan ibu dan ayahnya teruja sangat nak belikan basikal, naik saje la...Nur Insyirah kena menyorong basikal atau menggunakan sebelah kaki untuk mengerakkan basikalnya tu...kalu aku atau ayahnya rajin, kami menolak la Nur Insyirah....seronok je aku tengok Nur Insyirah naik basikal...

setahun yang lepas, Nur Insyirah baru nak belajar meniarap, sekarang ni dah pandai naik basikal, tak tahula apa yang akan jadi pada tahun lepas....masa amat cepat berlalu tanpa kita sedar....

20 September 2013

893 : 30 hari sudah berlalu...

sedar tak sedar, hari ini genap 30 hari arwah bapak telah meninggalkan kami semua....moga arwah bapak agar sentiasa dirahmati oleh Allah dan moga rohnya sentiasa tenang di sana....

yang pasti aku rindukan arwah....aku rindukan bebelannya, rindukan bunyi batuknya yang sentiasa ada dan rindukan segala-galanya....namun hidup perlu diteruskan....yang hidup perlu meneruskan hidup ini tanpa perlu mengeluh....moga aku dan keluarga sentiasa kuat menghadapi segala-galanya....

03 September 2013

892 : mendung berarak pergi...

sekejap sahaja sudah masuk bulan September 2013...rasa baru sahaja tragedi bulan Ogos berlalu...baru sahaja 13 hari arwah bapak meninggalkan kami semua...

kekadang tu masih terasa lagi arwah bapak berada di dalam rumah....terdengar-dengar sahaja suara batuknya berkumandang....seperti baru sahaja arwah bapak sedang menonton tv dan bermain dengan Nur Insyirah...tapi sudah 13 hari kenangan itu sudah berlalu...rasa sekejap sahaja....namun yang pasti kenangan bersama arwah akan tetap segar diingatan...

memang benar orang kata Allah telah merancang dan menetapkan segalanya untuk umatnya....walaupun telah diduga dengan maha hebat namun Allah juga mengembirakan hati yang lara....seperti tidak percaya namun itu kenyataannya....


alhamdulilah tanpa disangka, aku telah dipilih sebagai Anugerah Pekerja Contoh Bil 1/2013 Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bagi Siri 1 Tahun 2013...alhamdulilah....pengiktrafan yang tidak terduga oleh aku....

sijil telah diberikan semasa Perhimpunan Bulanan KPWKM pada 3 September 2013....berita gembira ini aku ketahui sehari sebelum majlis melalui emel daripada Bhg Pengurusan Sumber Manusia....

alhamdulilah....terima kasih atas pencalonan dan pemilihan yang telah diberikan kepada aku...ini memberikan aku semangat untuk bekerja dengan penuh berdedikasi dan komited...sebelum ini aku sudah perolehi Anugerah Perkhidmatan Cemerlang untuk tahun 2009....aku rasa dihargai kerana telah berkhidmat di KPWKM selama 8 tahun....terasa segala amanah yang dipertanggungjawabkan kepada aku dihargai sepenuhnya walaupun kekadang tu terasa diri dipinggirkan....

kerja yang diamanahkan dan diberikan akan aku cuba laksanakan sebaik mungkin insya'allah....terima kasih Allah kerana telah memberikan kebahagiaan kepada aku untuk hari ini setelah 13 hari aku bersedih....sehinggakan ada kawan menegur aku yang mengatakan hari ni aku nampak ceria sikit dari hari biasa....selalunya muram setelah kehilangan arwah bapak...tidak sangka berita gembire ini aku terima setelah berita sedih menyelebungi diri ini dan keluarga....

29 August 2013

891 : tragedi 22 Ogos 2013....

minggu lepas Khamis (22 Ogos 2013) bersamaan 15 Syawal 1434H adalah satu tarikh yang akan aku dan family ingat sehingga bila-bila....tragedi bulan Ogos yang akan aku kenang sehingga bila-bila....tragedi kehilangan ayah tersayang untuk selama-lamanya...

jam 4.15 pagi aku bangun untuk bersahur untuk buat puasa sunat syawal....dalam jam 4.20 pagi telefon rumah berdering....saat itu, jantung aku terasa berdegup kencang....mesti akan panggilan emergecy....ketika itu dalam fikiran aku terlintas hanya bapak sahaja....tiada sesapa yang akan call pada masa itu jika tiada kecemasan....

aku dengar suara sorang lelaki cina dan mengatakan yang bapak jatuh pengsan ketika menyusun surat khabar....hanya Allah sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu....masa tu juga adik lelaki aku Najib berada di sisi aku...lelaki cina tu kata pekerja nya bawa bapak ke hospital tapi tidak tahu di mana...

lelaki cina tu suruh telefon pekerja dia untuk memastikan di mana dia hantar bapak....aku call sebanyak 2 kali tapi tidak berangkat....cemas sungguh aku dibuatnya....kali ketiga aku call baru dia angkat dan mengatakan yang dia hantar bapak ke emergecy HKL...

aku soh adik aku pergi dulu ke HKL dengan motor....ketika itu baru mak terbangun coz dengar suara aku terkocoh-kocoh dan cemas....mak pun terkejut jugak....aku berharap sangat yang bapak tiada apa-apa....

tidak sampai 5 minit, lelaki cina tu call aku kembali....dia minta aku datang segera ke HKL....aku kata dengan dia yang adik aku on the way ke sana....aku kejut hubby untuk kata yang bapak pengsan....aku nak pergi ke HKL selepas bersahur....aku dan mak tetap bersahur jugak....

ketika baru menyuap sesuap nasi, adik lelaki aku call dengan berkata "nor, kau kena datang sekarang juga, coz doktor dah pam-pam jantung bapak"...hanya Allah sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu...aku tolak nasi dan terus kejut adik perempuan aku....semasa tu hubby dah siap dan sedang panas kan enjin....

jam 4.50 pagi aku dan hubby pergi dulu ke HKL dan diikuti oleh adik perempuan aku....ketika dah hampir sampai di HKL, adik aku Najib call sekali lagi dengan nada suara orang menangis dan bertanya aku dimana....aku jawab yang aku dah nak sampai....najib kata datang cepat sebab bapak dah takde....rasa longlai aku ketika itu....aku menangis dan menjerit pada hubby yang mengatakan bapak dah tiada....

semasa dah nak sampai di emergecy HKL, Najib call kembali dan berkata yang nadi bapak dah ada balik....aku lega....aku terus ke zon kritikal...Najib suruh aku masuk ke zon tu...

aku tengok melalui cermin, doktor dan jururawat masih bertungkus lumus mengepam jantung bapak...aku diminta keluar dari oleh jururawat yang bertugas dan minta duduk di kawasan menunggu...aku mohon pada Allah yang tidak akan berlaku apa-apa pada bapak...

aku terus berdiri sahaja, dan tidak lama doktor bertugas tu datang dan bertanya aku sapa...aku jawab ayah aku ada di dalam....dalam masa yang sama Najib berkata kat doktor tu 'ini kakak dan adik-adik aku'...

doktor tu menerangkan ketika bapak sampai ke hospital, keadaan jantung bapak dah 'stone'...aku dengan bodoh bertanya "apa tu stone"...doktor menerangkan jantung bapak aku dah berhenti berdenyut....namun mengikut prosedur, setiap pesakit yang masuk ke zon kritikal, doktor akan membuat pesakit sedar dalam masa 30 minit...doktor bertanya adakah bapak ada apa-apa sakit....aku jawab bapak tiada sakit dan bapak seorang yang degil untuk ke klinik jika sakit...doktor tersebut faham....

doktor tu suruh aku dan adik-adik masuk dan mengajar mengucap....hancur luluh aku ketika itu...aku berdiri di sebelah kanan bapak dan Najib di sebelah kiri....berderai air mata aku ketika itu....

aku kata 'bapak kita datang ni, bapak bangunla, bapak mengucap ye'...lailahahilalaAllah' sambil aku pegang badan bapak...ketika itu doktor masih berusaha mengepam jantung bapak....tak sampai seminit, jam 5.10 pagi doktor memandang aku dan mengatakan bapak dah tiada....

'Allah', hanya itu yang terucap di bibir aku ketika itu....aku mengucapkan astagfirullahal'azhiim agar aku diberi kekuatan...aku melihat Najib ada adik-adik perempuan aku dah menangis....

aku dan Najib masih terus mengajar mengucap pada bapak...tapi Allah lebih menyayangi bapak...bapak telah meninggalkan kami untuk selama-lamanya....aku dan adik-adik sudah bergelar anak yatim....

aku terus call mak di rumah dan mengatakan yang bapak dah tiada.....mak aku berkata 'Ya Allah, mak tak sempat jumpa bapak'...aku faham perasaan mak ketika itu....

doktor dan para jururawat keluar dari zon kritikal dan memberi kami adik-beradik ruang bersama bapak....adik perempuan aku iaitu Suraya terus merapatkan mata bapak.....memang benar bapak dah tiada....aku rasa badan bapak dah mula sejuk....

Ya Allah kuatkan semangat aku untuk menghadapi segala dugaan ini....semoga dipermudahkan segalanya....

aku bertanya prosedur yang harus aku lakukan....doktor tu menerangkan perlu membuat report polis....dan jenazah akan di bawa ke bilik mayat untuk post mortem....aku dan adik beradik setuju tidak mahu membuat post mortem terhadap jenazah...aku tidak mahu menyeksa lagi jenazah...biarlah bapak pergi dengan tenang....

doktor tu kata untuk prosedur post mortem perlu berbincang dengan pihak polis dan doktor di bilik mayat sama ada dibenarkan atau tidak untuk tidak membuat post mortem....aku nampak kakak kembar aku dan mengatakan yang 'bapak dah tiada'....aku menangis bersama....

aku pergi membuat report polis di balai polis HKL....aku perlu mengambil permit kubur di Balai Polis H.S.Lee kerana kes arwah bapak dilaporkan di sana....aku bercakap dengan pegawai polis berkenaan bernama En. Zainuddin yang saya tidak mahu membuat post mortem...pegawai polis tu bertanya ada nak buat tuntutan insurans atau tidak...aku kata tiada...dia bertanya lagi sama ada sakit apa-apa dan umurnya berapa...aku kata tiada sakit apa-apa dan usia arwah berumur 66 tahun....setelah selesai urusan report, jenazah perlu dibawa ke bilik mayat sementara menunggu permit kubur...permit kubur tu perlu diambil jam 8.00 pagi di Balai Polis H.S.Lee...

aku mengiringi jenazah arwah ke bilik mayat sambil diiringi azan Subuh...menitis air mata dan bibir ku tidak henti berzikir agar aku mempunyai semangat yang kuat....tanpa pesan dan tanpa wasiat, arwah bapak pergi meninggalkan kami sekeluarga untuk selamanya....

jam 8.30 pagi, Najib telah membawa permit kubur dan urusan untuk membawa balik jenazah aku uruskan....kami akan kebumikan arwah di Taman Ibu Kota, Gombak....segala urusan mandi jenazah akan di buat di surau Flat Sri Kedah....kalu ikutkan aku nak semua urusan mandi dan kafan dibuat di hospital namun ditolak kerana kes kemalangan bas di Genting Highlands sehari sebelum itu....jenazah dibawa menaiki van jenazah ke sana....

alhamdulilah semua urusan mandi dan kafan selesai jam 11.30 pagi...arwah akan dikebumikan selepas solat Zuhur kerana tidak mahu berlakunya kelam kabut...alhamdulilah, ramai jugak yang datang untuk solat jenazah....mungkin rezki arwah....semua anak-anak sedara lelaki hadir untuk bersama untuk menguruskan jenazah....

arwah bapak dibawa ke tanah perkuburan jam 2.15 petang....sebelum jenazah di bawa kami adik beradik semua mencium arwah....ciuman terakhir dari kami....sejuk sahaja aku rasa dahi arwah....alhamdulilah, jenazah arwah seumpama tidur sahaja dan urusan mandi dan kafan tiada masalah yang berlaku....

jam 2.25 petang jenazah arwah selamat dikebumikan....rasa tidak percaya yang arwah bapak akan dimasukkan ke liang lahad....mata aku tidak terlepas untuk merakam wajah terakhir arwah....aku tidak mahu melupakan arwah untuk selamanya...

semoga arwah bapak tenang di sana....

semua urusan pengebumian telah selesai jam 2.45 petang.....semoga roh arwah dicucuri rahmat olehNya...

buat pertama kalinya semalam iaitu hari ke 7 arwah meninggal, Nur Insyirah iaitu cucu kesayangannya mencari arwah di dalam bilik....selama 7 hari ni Nur Insyirah tidak ketuk pintu bilik pun, tapi semalam Nur Insyirah rindu dengan atoknya....Nur Insyirah meragam saje semalam....sian anak ibu coz atok kesayangannya dah tiada untuk melayan dia main, memujuk dan melayan telatah Nur Insyirah....
 
sudah 8 hari arwah bapak meninggalkan kami semua, kami redha....aku doakan arwah akan dicucuri rahmat dan sentiasa berada dalam lindungan Allah hendaknya....

27 August 2013

890 : Belasungkawa : Sabri Soh Abdullah (1949 - 2013)...

 22 Ogos 2013 (Khamis) jam 4.30 pagi, aku telah kehilangan ayah yang tersayang untuk selama-lamanya.....pergi dengan mengejut, tanpa pesan, tanpa kata, membuatkan aku dan keluarga terasa sangat kehilangan beliau....beliau meninggal tanpa tahu apa sakitnya....kerana sebelum ini arwah sorang yang tidak ada penyakit dan memang amat sukar nak ke hospital walaupun tidak sihat....


walaupun hari ini hari ke 6 arwah ayah meninggalkan kami semua, aku masih dalam kerinduan....aku masih ternampak kelibat arwah di ruangan rumah terutamanya di dapur....di tempat arwah selalu duduk....

aku masih teringat di malam terakhir arwah, aku dan hubby sedang makan di dapur....ketika itu, Nur Insyirah datang mengacau kami sedang makan....masa tu bapak telah menegur Nur Insyirah dengan berkata 'asyik nak kacau je bapak makan'....sehingga kini masih terngiang-ngiang di telinga aku apa yang arwah katakan dan masih ternampak-nampak di ruangan mata ini, ketika itu, arwah sedang berdiri di depan pintu pagar dapur....

pada usia 66 tahun 8 bulan 19 hari arwah telah meninggalkan kami untuk selamanya....hanya kenangan dan memori bersama arwah sahaja yang tersemat di dalam ingatan ini...moga ingatan aku kuat sehingga bila-bila, agar aku tidak melupai kenangan aku bersama arwah....

aku teramat merindui arwah...dulu ketika hayatnya masih ada, walaupun tak jumpa selama 3 atau 4 hari. aku masih boleh berjumpa dengan arwah....tapi sekarang aku teramat rindu sangat walaupun baru 6 hari arwah pergi....hanya kenangan sahaja yang berada di ingatan...

aku akan merindui bebelannya, pesanannya, tingkah lakunya dan segala-galanya pasal arwah....arwah adalah seorang ayah yang tiada galang ganti dengan sesapa pun.....arwah seorang yang low profile, suka menyendiri namun beliau terlalu sayangkan isteri, anak-anak dan cucu-cucunya....

Ya Allah kuatkan semangat aku dan keluarga untuk menerima kententuan yang telah Kau tentukan...

21 August 2013

889 : belajar berenang...

hari Sabtu lepas (17 Ogos 2013), my hubby sibuk nak bawa Nur Insyirah gi kolam renang....kami gi kolam renang Pusat Kejiranan Presint 11...nak ajar Nur Insyirah berenang katanya...semangat sungguh my hubby ni nak suruh anaknya pandai berenang...jangan jadi macam ibunya, memang akan tenggelam je bila berenang haha...


Nur Insyirah teruja menengok air di kolam renang masa tu...masa nak bawa masuk Nur Insyirah macam takut-takut je...maybe dia fikir banyak ye air....


bila dah masuk kolam bersama dengan ayahnya, Nur Insyirah terus menepuk-nepuk air...bila terpercik kembali ke mukanya, dia rasa seronok sesangat....Nur Insyirah berdiri di dalam kolam renang tu....kolam renang untuk kanak-kanak....sian kat my hubby kena dok kat dalam kolam tu....nak sangat anak belajar berenang kan....


aku risau je Nur Insyirah akan kena selsema....almaklumla ni baru first time masuk kolam renang....bila bawa Nur Insyirah kuar, dia asyik tunjuk ke arah air dengan mulut bising...ntah bahasa jerman apa la yang dia cakap....bila dilepaskan, Nur Insyirah menuju ke arah air....nak masuk balik ke dalam kolam....

Nur Insyirah dok dalam kolam renang dalam 15 minit....aku tengok matanya dah merah dan bibirnya dah pucat kerana kesejukan...tambahan plak, angin sepoi-sepoi bahasa plak....lagi bertambah sejuk la dibuatnya...cepat-cepat aku selimut dengan towel dan tukar kan baju....Nur Insyirah asyik bersin kesejukan...

memang benar, apa yang aku takutkan telah terjadi....hari Ahad tu Nur Insyirah dah diserang selesema....asyik meleleh je...sian anak ibu...

hari Isnin tu, terus Nur Insyirah jadi kurang aktif, asyik nak tido sahaja dan takmo main pun...maybe sakit kepala kerana selesema yang menyerang....aku cakap dengan hubby, ni yang saya takmo bawa Nur Insyirah ke kolam renang coz kesian kat anak...maybe kalu nak bawa dan belajar berenang masa tu umur Nur Insyirah dah 2 atau 3 tahun....

sehingga kini, Nur Insyirah masih diserang selsema...hope anak ibu akan cepat sembuh dan kembali aktif...

19 August 2013

888 : diri sendiri..




menjadi diri sendiri adalah lebih baik daripada perlu berlakon di hadapan semua orang....
menjadi diri sendiri lebih baik daripada perlu berpura-pura dengan alam sekeliling...
menjadi diri sendiri lebih baik daripada menahan sakit hati yang teramat...

itu yang aku lakukan sekarang....tanpa perlu berlakon atau berpura-pura...aku lebih selesa berbuat demikian daripada menyakitkan hati aku sendiri...

aku buat perangai dan tingkah laku aku sendiri...tanpa perlu berlakon...daripada aku terus berlakon dan orang pijak kepala dan membuatkan hati aku sakit sahaja...

bukan mahu berlagak atau ego..tapi bila aku jadi orang lain dan berpura-pura gembira dan suka, membuatkan perasaan dan hati aku menderita kesakitan...tanpa ada tempat untuk meluahkan...lagi membuatkan hati aku menjadi parah....alih-alih aku juga sendirian dan bersorangan untuk menghadapi segalanya....

baik aku begini....diam lebih baik daripada bersuara...tapi bukan diam bermakna aku setuju atau suka segalanya...tapi diam menandakan itu la diri aku ketika ini...

14 August 2013

887 : kosong...




rasa kosong...
rasa sunyi...
rasa sedih...
rasa kehilangan....
itu perasaan yang aku rasa ketika ini....

dulu masa datang kerja, ada je tempat untuk aku meluahkan perasaan...
tapi kini jiran sebelah yang selalu aku borak, gelak dan menangis dah tiada...
aku perlu juga teruskan kehidupan ini...
walaupun akan amik masa...

walaupun ada pengganti yang baru, tapi tetap tidak sama dengan yang lama...
yang lama, kita dah kena erti budi dan jiwanya...
yang baru, pasti akan mengambil masa untuk serasi dan memahami antara satu sama lain...
tambahan plak aku ini agak mengambil untuk berkawan....

moga aku kuat dan bersemangat untuk memulakan kehidupan ini...insya'allah...


13 August 2013

886 : Aidil Fitri 1434H...

alhamdulilah hari raya aidilfitri untuk tahun 2013 atau 1434H telah selamat disambut pada 8 Ogos 2013 yang lalu....alhamdulilah kami semua adik beradik dapat berkumpul di rumah mak di Segambut....

tak payah penat nak bersesak di highway dan berpeluh kami adik beradik dah boleh sampai di rumah mak...almaklumla KL akan menjadi lenggang masa hari raya ni...dan hari raya adalah hari yang paling best...kerana tiada kesesakan dan tak payah nak berebut nak ke mana-mana...


alhamdulilah, aku dapat juga melihat Nur Insyirah memakai baju kurung....comel je ibu nengok Nur Insyirah memakai baju kurung hasil tangan opahnya...walaupun lari sikit dari tema warna ibu dan ayah, Nur Insyirah tetap comel dan cute di mata ayah dan ibu....


masa nak pakaikan baju kurung tu, Nur Insyirah seakan mengerti yang hari tersebut adalah hari istimewa....Nur Insyirah pun teruja je memakainya....

 kami 6 beradik...

 adik-adik bersama mak...

 
 keluarga kembar...

mak dan adik-adik memakai serba merah....yang aku dan hubby bertemakan warna biru turqoise....yang kakak kembar aku plak serba biru jugak....dan adik lelaki aku bertemakan purple....


seronok tengok Nur Insyirah bersalaman pastu dapat duit raya....Nur Insyirah ingatkan duit raya tu adalah makanan....setiap kali dapat je duit raya mesti mulut Nur Insyirah akan sebut 'mam, mam'...itu sahajalah kat mulut Nur Insyirah sekarang ni selain perkataan 'nak, nah'....

Nur Insyirah juga dah pandai sebut perkataan 'alang, andak, akak dan ayah'....bila la agaknya Nur Insyirah nak sebut perkataan 'ibu'....mesti aku akan teruja ketika itu....

makin cerdik, makin kuat merajuk, makin kuat merempan dan makin kuat menangis sekarang ni....apa yang Nur Insyirah perlu diturutkan....kalu tak memang confirm la Nur Insyirah akan menjerit dan menangis....huhu...sampaikan ada ketikanya aku dan hubby akan hilang sabar dibuatnya....memang perlukan kesabaran yang amat tinggi melayan karenah Nur Insyirah ni....

06 August 2013

885 : Salam Aidil Fitri...



Salam Aidilfitri diucapkan kepada semua kekawan di alam maya...moga kalian bergembira dan ceria di samping keluarga tersayang....moga kalian juga selamat pulang ke desa masing-masing...jangan bawa laju-laju kereta tu...ingat mereka yang tersayang....

insya'allah aku akan mula bercuti raya mula 6 Ogos hingga 13 Ogos 2013...tapi ikut keadaan gak...kalu husband dah mula kerja awal, aku pun masuk kerja awal la...coz tak best dok kat umah je huhu....

tak sabar nak tengok Nur Insyirah pakai baju kurung....mesti comel kan...jangan nak termuntah plak ye coz ibu mana yang takmo puji anak sendiri kan...huhu...layan kan je lah...hehe....

Selamat Hari Raya Aidilfitri...
Maaf Zahir dan Batin...

31 July 2013

884 : mood raya...

hari ni dah 22 Ramadhan 1424H...kemungkinan lagi 7 atau 8 hari lagi je umat Islam akan menyambut hari raya....

yang pastinya, aku datang opis dah jadi lemau...dah jadi macam biskut yang masuk angin je....mood raya sudah ada....nak buat kerja pun agak ala-ala je kan....mood raye sudah datang dan cuti saje yang difikirkan....

pasang radio pun asyik lagu raye je.....kat FB, twitter kat mana sahaja semuanya cerita persiapan hari raya....lagi la semangat nak beraya tu membuak-buak...aku ini mengalahkan anak buah aku je nak sambut raya....padahal raya kat KL je pun...bukannya balik kampung pun huhu...tapi semangat raya tu perlu ada kan haha....

walaupun raya kat mana pun, tapi aku excited lebih kerana anak aku Nur Insyirah akan memakai baju kurung....dan dah pandai salam semua orang....lagi best dan bermakna la beraya dengan anak...tahun lepas Nur Insyirah baru berumur 2 bulan....yang tidak tahu apa-apa.....walaupun baru setahun, yang pasti aku nak Nur Insyirah gembire masa hari raya ni hehe....tak sabar nak pakaikan Nur Insyirah baju baju, kasut baru dan semuanya yang baru-baru tu la hehe....ibu plak lagi over dari anak kan....haha....layan kan jelah mood ni....


sabtu lepas bawa Nur Insyirah gi shopping sekali lagi di Aeon Setiawangsa....Nur Insyirah nampak budak lain main belon, terus dia kata 'nak'....mana la nak cari belon kat shopping complex tu...aku dan hubby wat tak layan je tapi Nur Insyirah mengamuk....satu Aeon tu dengar suara Nur Insyirah....semua orang memandang ke arah kami....sabar je lah kan....penangan budak nak belon.....

apa lagi, kami terus pergi kaunter bayaran dan bayar walaupun ada je benda nak ditengok lagi...tak larat nak dengar suara Nur Insyirah yang nyaring tu....nasib baik la my hubby dapat juga cari belon untuk Nur Insyirah baru la Nur Insyirah tersenyum...tapi masa tu mood nak shopping dah hilang huhu....apa lagi balik je la....

22 July 2013

883 : shopping raya...

memang benar orang katakan, bila dah ada anak ni, confirm akan dahulukan barang-barang anak sebelum barang ibu dan ayahnya....

begitu juga yang berlaku pada aku dan hubby....almaklumla tahun ni baru la dikira beraya dengan anak untuk tahun kedua...tahun lepas walaupun ada dah ada anak tapi beraya ye ala kadar coz semua semua baju raya adalah sama dengan preparation terima baby baru...

oleh itu, hujung minggu yang lalu aku dan hubby pergi shopping raya untuk anak terrsayang iaitu Nur Insyirah...kami pergi shopping di Jaya Jusco Taman Equine Sri Kembangan....perginya lepas berbuka...almaklumla dah ada anak ni, agak susah nak berbuka kat luar....nati nasi ntah ke mana, berbuka ntah ke mana nak layan si kecik tu....baik berbuka dan solat maghrib dahulu di rumah...lebih selesa dan tidak terkocoh-kocoh....

tapi yang susahnya bila kuar shopping lepas berbuka, keburukannya adalah anak cepat mengamuk di pasar raya coz kepenatan dan sudah mengantuk....

masa mula-mula sampai Jaya Jusco tu, Nur Insyirah behave je dok dalam troli...semua orang dia tegur, almaklumla Nur Insyirah ni peramah tak kira dengan tempat huhu...bila letak troli kat timbunan baju-baju, abis ditariknya baju-baju tu...sabar je lah anak ibu...nasib baik la promoter jenis cool je....kalu tak naya je kan....

gaun, jeans, baju tidur, kasut dan stokin semuanya dah dicari....masa nak cari tshirt si Nur Insyirah dia dah mula nak menunjukkan suaranya yang tinggi....aku soh hubby gi round cari tshirt dia coz masa tu aku nak gi nursing room untuk menyusukan Nur Insyirah....masa di nursing room, Nur Insyirah dah menunjukkan tanda-tanda nak tido....aku cakap dengan Nur Insyirah jangan tido dulu coz baju ayah masih belum dicari....alhamdulilah Nur Insyirah tak jadi nak tido, dia senyum pada aku....

sambung shopping, masukkan balik Nur Insyirah dalam troli...tapi hanya bertahan 15 minit sahaja, Nur Insyirah mula meninggikan suara kembali...apa lagi, hubby amik je tshirt yang ada depan mata tanpa nak survey yang lain....pergi bayar dan terus balik....masuk je dalam kereta, Nur Insyirah terus tido sehingga bangun sahur....

walau apa keadaan pun, anak perlu diutamakan....masa menyusu, masa makan dan masa tido perlu diutamakan walaupun banyak benda yang perlu dilakukan....dan lagi satu keselesaan anak juga....tidak mahu anak dalam kepanasan....pengorbanan ibu dan ayah yang amat tinggi perlu untuk membesarkan anak...hope berbaloi segala pengorbanan yang dilakukan...insya'allah...

17 July 2013

882 : telatah Nur Insyirah II...

alhamdulilah hari ni dah masuk hari ke 8 umat Islam berpuasa....yang pastinya masa nak berbuka puasa dan bangun sahur adalah saat yang paling meriah di rumah kerana kehadiran si Nur Insyirah....

seboleh-bolehnya aku tidak mahu Nur Insyirah bangun semasa sahur....coz kalu Nur Insyirah bangun confirm dia akan menangis nak ikut aku dan hubby balik ke Putrajaya...almaklumla dia tahu nak ikut orang pergi mana-mana...pantang orang pakai tudung atau keluar ke depan pintu, Nur Insyirah pun sama jugak nak ikut....sabar jelah....

dah 8 hari bersahur, 4 hari Nur Insyirah bangun masa bersahur....yang pastinya Nur Insyirah pun sama-sama makan sahur, macamkan nak berpuasa je huhu....

kalu masa berbuka memang tak boleh nak elakkan dari Nur Insyirah....dia pun sama-sama nak berbuka padahal dah suap dia makan sebelum tu....Nur Insyirah pun nak duduk atas kerusi dan sama makan...macam-macam la anak ibu ni....

apa sahaja orang makan, semuanya Nur Insyirah nak....tak bagi menangis....yang pasti Nur Insyirah boleh dan tahan makan pedas....orang makan bihun, dia pun sama makan....memang tahan pedas....aku takut je perut Nur Insyirah meragam....yang pastinya, bila orang minum air, sedap je dia sebut 'air'....yang pastinya bila bagi air masak confirm minum tersedak, tapi kalu air lain, laju je dia menelannya....sabar jelah kan....tapi kalu Nur Insyirah minta air dengan aku confirm air masak je la aku bagi...kalu dengan orang lain, macam-macam air masuk dalam perut dia huhu....

Nur Insyirah juga suka makan kuih tepung pelita.....dia sorang sahaja boleh makan 2 bekas...tak sangka betul la Nur Insyirah peminat kuih tepung pelita seperti opah dan ayahnya....

dan sejak 2 minggu kebelakangan ini, Nur Insyirah suka tidur lewat sangat....pukul 12 tengah malam pun masih belum tido...sabar jelah kan....padahal aku nak bangun pukul 3.45 untuk persiapan sahur...yang pasti mata aku ini akan menjadi seperti digam-gam masa sampai opis....memang boleh je tertido depan pc ni...huhu....

puas pujuk tido pun Nur Insyirah tidak mahu tido...Nur Insyirah boleh je berjalan dalam gelap-gelap tu nak buat kerja yang masih belum selesai....takutkan dengan apa pun tak jalan...sabar je lah kan....memang nak kena cari jalan macamne nak suruh Nur Insyirah tido awal....

10 July 2013

881 : Marhaban Ya Ramadhan...

http://newswallpaper.com/wp-content/uploads/2013/06/marhaban-ya-ramadhan-1434-H.jpg


10 Julai 2013 bersamaan 1 Ramadhan 1434H bermulanya permulaan puasa umat Islam di seluruh Malaysia.... 

selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak....semoga kedatangan Ramadhan ini akan memberi rahmat dan keberkatan kepada kita semua...semoga kita dapat melakukan amal ibadat dengan tenang dan dapat memperbanyakkan amal ibadat di dalam bulan mulia ini...

aku mohon maaf kepada semua jika ada sebarang kesalahan kata dan keterlanjuran tingkah laku....

aku juga mohon pada Allah agar aku dapat meneruskan penyusuan untuk Nur Insyirah di dalam bulan yang mulia...moga susu ku tidak putus dan minta dipermudahkan oleh Allah insya'allah... 

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak....

08 July 2013

880 : dah dapat kaki...

hujung minggu yang lalu, aku dan hubby bawa Nur Insyirah gi shopping pra raya...ada juga kan shopping pra raya...almaklumla dah ada anak ni kena shopping awal....

sibuk mengemas kasut kat rak...

ini adalah kali pertama bawa Nur Insyirah ke shopping complex setelah dia berusia setahun dan setelah mendapat kaki yang kukuh....yang pasti Nur Insyirah tidak mahu duduk dalam stroller dan didukung...Nur Insyirah nak berjalan sendiri....baru je setahun 2 minggu tapi lagak nak berjalan tu macam dah setahun setengah....

bila didukung oleh aku atau ayahnya, Nur Insyirah akan melentingkan dirinya minta dilepaskan...minta diturunkan ke bawah...bila dalam stroller atau troli, jarinya tunjuk untuk keluar...makin cerdik anak ibu dan ayah ni....

bila dilepaskan, Nur Insyirah akan memulakan langkahnya dengan penuh bergaya....semua tempat nak diterjah nye...dengan kasut yang berbunyi dan mulut yang peramah, gerakan kakinya akan menjadi perhatian orang di sekeliling....Nur Insyirah memang tak takut dengan orang pun...lagi ditegur orang-orang di situ....memang ligat sungguhla...macam gasing putus talinya...

tengah mengutip benda dan masuk dalam mulut...

betul orang cakap, kalu anak dah dapat kaki, confirm tak larat kita nak mengejarnya....begitu la yang terjadi pada Nur Insyirah...gila dapat kaki dan stereng kata ayahnya....Nur Insyirah akan berjalan tanpa hala tuju...bila Nur Insyirah nak berhenti, dia akan berhenti dan mula la mengutip apa sahaja yang ada di lantai, atau Nur Insyirah akan berhenti bila ada something yang menarik perhatiannya...

hari Sabtu gi Jaya Jusco Wangsa Maju coz hubby nak beli kasut....habis kasut-kasut kat rak tu disusunnya....malu la jugak dengan pekerja kat situ tapi nak buat camne kan....layan kan jelah...masa nak balik tu siap minta maaf pada pekerja kat situ....

siap berbaring lagi kat Nagoya...sabar jelah...
 
hari Ahad plak gi Nagoya di Carefour untuk cari kain....mula-mula elok je dok dalam troli...tapi Nur Insyirah minta turun bila dia lihat ada kawan-kawan yang sebaya dia....bila didukung Nur Insyirah melentik-lentikkan badan dia...sabar jelah kan....

Nur Insyirah yang makin nakal...

bila diturunkan hanya Allah sahaja yang tahu betapa seronoknya Nur Insyirah dapat berjalan....berjalan tanpa henti dan begitu seronok sekali....aku dan hubby risau je bila kain-kain yang disusun tu jatuh kat atas dia je....almaklumla malang tidak berbau...bila didukung habis satu nagoya tu dengar suara dia....

aksi Nur Insyirah berjalan di Nagoya...

yang pastinya malam tadi, Nur Insyirah tidur tidak lena...tidak tahu la apa sebabnya....asyik menjerit dan menangis je...mungkin kena kacau oleh something....kesian kat anak ibu....

sekarang ini langkah Nur Insyirah dah makin laju dan sesiapa yang keluar ke pintu, confirm Nur Insyirah menangis bila tidak dibawa sekali....