Terima Kasih Sahabat

12 February 2014

914 : lasagna...

2 minggu lepas aku mencuba resipi lasagna yang tidak pernah aku masak sebelum ini...aku pernah rasa dan lihat sahaja...aku cuba mencabar diri untuk masak lasagna ni atas dorongan hubby yang tersayang....

cubaan kali pertama, apa yang dapat aku nilaikan adalah menjadi tapi tidaklah sempurna seperti chef-chef yang masak...asalkan ada rasa dan rupa...dan yang penting my hubby kata sedap....cubaan pertama ini, lasagna aku ini agak keras di bahagian atasnya maybe aku tak rendam kepingan lasagna tu kot...insya'allah aku akan cuba lagi....masak lasagna kali pertama ni aku berpandukan resipi dari sorang blogger iaitu Cahaya Cinta Ku...

 oven pembakar baru...


yang tak boleh bla nye, aku siap beli oven baru lagi semata-mata untuk masak lasagna ni...punye la bersemangat nak memasaknya...sabar jelah kan...hope pas ni aku akan rajin untuk memasak benda-benda yang lain menggunakan oven ni...jangan hangat-hangat tahi ayam je huhu....bukan setakat oven je yang aku beli tempat bakar lasagna pun aku beli....beli jangan tak beli...

bahan-bahannya...

aku membeli bahan-bahan untuk resipi lasagna ni di Aeon Big Alamanda....puas juga la mencarinya...ada juga bahan yang takde iaitu keju Parmesan...nasib baik la keju Parmesan ni tak wajib....kalu tak mesti tak jadi lasagna aku kan....padahal memang tak jadi pun...

sos merah....

aku masak sos merahnya dulu...yang ni memang senang coz aku selalu masak spagethi...takde la susah mana pun...yang kelakarnya, kertas resipi ada saje di sisi aku...haha...memang lawak la masa aku masak lasagna...punye takut tersalah step....

sos putih...

pas masak sos merah, aku masak sos putihnya plak...masa masak sos putihnya ni memang aku berdebar-debar sikit...coz aku tak pernah masak dan tak boleh nak bayangkan apa yang akan jadi...nasib baik aku dah minta tunjuk ajar dari sifu iaitu kak shidah...takdelah mengelabah sangat....tapi masa masak sos putih ni aku jadi terkejut coz tiba-tiba dari cair jadi pekat setelah letak keju cheddar...nasib baik aku cepat tutup api kalu tak mahu lagi pekat huhu...

lasagna yang belum dibakar...

pastu aku mula melapis kan lasagna ni....aku jadi kelam kabut gak....sifu kata aku perlu rendam je kepingan lasagna...tapi masa aku rendam dengan air panas tu, kepingan lasagna tu melekat antara satu sama lain...bila aku tarik kepingan lasanga tu jadi pecah-pecah...aku buat jela ikut resipi aku iaitu untuk lapisan atas sekali aku tak rendam...aku letak sekeping-sekeping macam gitu dan terus tabur keju mozarela....bila masak aku tengok lapisan lasangna yang atas tu jadi pelik dan berlekok ke atas kerana keras....haha...belajar dari kesilapan, nati nak masak akan datang aku perlu celur kan kepingan lasagna tu...baru la jadi lembut....


 dalam proses pembakaran....

lasagna aku ada 2 lapisan sahaja kerana ketinggian dulang pembakar aku yang tak tinggi....jadi la daripada tak jadi kan...memang semerbak la bau lasagna ni masa tengah masak...sampaikan my hubby tak sabar nak tunggu lasangna ni masak...my hubby yang excited tengok masa proses pembakaran ni...dan dia juga la yang mengambil pict masa proses pembakaran ini....


alhamdulilah walaupun tak berapa nak jadi dan cantik, yang pasti aku dah masak lasagna aku sendiri...insya'allah aku akan cuba akan datang dan hope hasillnya akan lebih mantap...bila masak sendiri ni confirm berulang kali memakannya....makan sampai puas katanya...

No comments: